נוירוכירורגיה

מנה נוספת של חיסון כנגד נגיף הקורונה עשויה לשפר את יעילות החיסון במדוכאי חיסון (N Engl J Med)

בחולים עם דיכוי חיסוני עקב טיפול תרופתי או מחלה תתכן תועלת למת מנות נוספות של חיסון כנגד נגיף הקורונה, כך מדווחים חוקרים במכתב לעורך שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine.

במחקר שכלל 101 מושתלי איברים סולידים תועדה עליה משמעותית ברמות נוגדנים לאחר מתן מנה שלישית של חיסון של חברת פייזר. בכל המושתלים לא תועדו נוגדנים כנגד הנגיף לפני המנה הראשונה של החיסון, כאשר רק ב-4% תועדו נוגדנים לאחר מנת החיסון הראשונה, שיעור שעלה ל-40% לאחר מנת החיסון השנייה ול-68% לאחר שלוש מנות חיסון.

בעקבות ההבנה כי שתי מנות החיסון אינן מספקות בכדי להוביל לתגובה חיסונית מספקת, ה-Francophone Society of Transplantation פנתה ל-National Health Authority בבקשה לקבלת היתר למתן מנת חיסון שלישית.

ב-11 באפריל אישרה הסוכנות מתן שלוש מנות חיסון רנ”א שליח לא רק למושתלי איבר סולידי אלא גם לאלו לאחר השתלת מח עצם לאחרונה, חולים תחת טיפולי דיאליזה וחולים עם מחלות אוטואימוניות תחת טיפול פוטנטי לדיכוי חיסוני, דוגמת תכשירים המכוונים כנגד CD20 או אנטי-מטבוליטים. בניגוד לפרוצדורה בחולים לאחר השתלת איבר סולידי, רופאים בבית החולים בטולוז בדקו את רמות הנוגדנים בחולים אלו ונתנו את המנה השלישית רק לאלו שנמצאו שליליים ואלו עם טיטר נוגדנים נמוך מאוד.

מחקר מבית הספר לרפואה באוניברסיטת פיטסבורג שפורסם באתר MedRxiv ערך השוואה של חולים עם מצבים רפואיים שונים אל מול אנשי צוות רפואי בריאים. באלו עם HIV שנטלו טיפול אנטי-ויראלי תועדה תגובה כמעט דומה לזו שתועדה באנשי צוות בריאים. עם זאת, באלו עם דיכוי חיסוני מסיבות אחרות תועדו תוצאות פחות טובות.

המומחים מסבירים כי החשש העיקרי נוגע לחולים עם ממאירויות המטולוגיות ומושתלי איברים סולידים, כאשר השיעורים הגבוהים ביותר של חוסר-תגובה לחיסון תועדו במושתלי ריאות.

בחולים עם מחלת כבד תועדו תוצאות סותרות שהוצגו במהלך כנס ה-International Liver Congress. במחקר שכלל חולים עם מחלת כבד שקיבלו את החיסון של חברת פייזר בבית החולים הדסה בירושלים, טיטר הנוגדנים היה נמוך יותר בחולים לאחר השתלת כבד, או אלו עם פיברוזיס מתקדם.

מחקר רב-מרכזי מסין שפורסם במהלך אותו כנס ופורסם גם בכתב העת Journal of Hepatology צייר תמונה אופטימית יותר. בקרב חולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, אשר קיבלו את החיסון כנגד נגיף הקורונה של Sinopharm, ב-95.5 תועדו נוגדנים מנטרלים.

במחקר מאוניברסיטת טולוז עלה כי ב-40 החולים עם עדות לנוגדנים לאחר המנה השניה של החיסון, טיטר הנוגדנים עלה מ-36 לפני המנה השלישית ל-2,676 חודש לאחר המנה השלישית של החיסון, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית (p<0.001).

בחולים עם דיכוי מערכת חיסון מסיבות אחרות מהשתלה, הרופאים התבססו על טיטר של 14 כסף מתחתיו ניתנה מנת חיסון שלישית. עם זאת, החוקרים מודים כי מדובר בסף שרירותי.

הצעה זו עומדת בניגוד להמלצת מנהל המזון והתרופות האמריקאי שהמליץ כנגד בדיקות נוגדנים לקביעת היעילות של חיסונים כנגד נגיף הקורונה.

המחקרים מציעים כי החיסונים בטוחים לשימוש בחולים עם דיכוי מערכת החיסון. החוקרים מודעים לשני דיווחי מקרים של מושתלים בהם תועדה דחיית שתל לאחר החיסון.

עם זאת, מנהל המזון והתרופות האמריקאי לא אישר מנות נוספות של חיסון כנגד נגיף הקורונה לטיפול במדוכאי חיסון ולמעשה אין סוכנויות אחרות שנקטו בצעד זה.

N Engl J Med. Published online June 23, 2021.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה