נוירולוגיה

שימוש באמצעים נכונים עשוי להוריד את הכרוניות של מיגרנה שעברה טרנספורמציה (מתוך Headache)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי למטופלים עם מיגרנה שעברה טרסנספורמציה (transformed migraine), שפירושה כאב ראש יומיומי כרוני, יש סיכוי גבוה יותר לחזור למצב הקודם של מיגרנה אפיזודית במידה והם מפסיקים את השימוש במשככי כאבים לכאב הראש, נוטלים תרופות מונעות ומבצעים פעילות גופנית. המחקר פורסם בכתב העת לכאבי ראש (Headache).

החוקרים עקבו אחר ההתקדמות של 136 מטופלים שאובחנו כסובלים ממיגרנה שעברה טרנספורמציה למשך שנה. השכיחות של כאבי הראש בקרב מטופלים אלה הייתה של יותר מ-15 לחודש למשך יותר מ-6 חודשים בבדיקתם הראשונה.

בתחילת המחקר, החוקרים דיווחו כי הגורם הפרוגנוסטי היחיד היה שכיחות השימוש במשככי כאבים בשל מצבים רפואיים אחרים.

החוקרים ציינו, כי הפרוטוקול הקליני למיגרנה שעברה טרנספורמציה שבו השתמשו כלל הפסקה חדה של תרופות שהיו בשימוש יתר (משככי כאבים או תרופות ואזואקטיביות). בנוסף, הוצע למטופלים להשתמש בתרופות מניעתיות, לבצע פעילות גופנית סדירה ולהימנע מעישון כמו גם מצריכת קפאין ואלכוהול.

החוקרים דיווחו כי 95 מהמטופלים (70%) חזרו למצבם הקודם של מיגרנה אפיזודית, בעוד שאצל יתר 41 המטופלים (30%) לא חל שיפור.

כפי שצוין, הפסקת שימוש יתר במשככי כאבים, שימוש בתרופות מניעתיות ופעילות גופנית סדירה נמצאו קשורים במידה משמעותית לחזרה למצב הקודם של מיגרנה אפיזודית. בניגוד לכך, להפסקת עישון ולהימנעות מקפאין ומאלכוהול לא הייתה השפעה משמעותית על התוצאות שהושגו.

ארבעת המטופלים שנזקקו למשככי כאבים בשל מצבים בריאותיים אחרים הפסיקו את הצריכה העודפת של תרופות לכאב הראש ונענו לשימוש בתרופות מניעתיות. ואולם, מטופלים אלה השתמשו במשככי כאבים תחליפיים כגון טיפול לדלקת כיבית של המעי הגס (ulcerative colitis), דלקת מפרקים ומחלת בכצ’ט ולאף לא אחד מהם הייתה הקלה בכאבי הראש היומיים הכרוניים, כך על פי הדיווח.

למעשה, במצבם של כל 10 המטופלים שלא הפסיקו את שימוש היתר בתרופות לא חל שיפור.

החוקרים ציינו כי סיבות שהועלו להימנעות מלקיחת תרופות מניעתיות היו תופעות לוואי, יעילות נמוכה ותכנון הריון.

החוקרים סיכמו באומרם כי גורמי היענות הם הגורמים החשובים ביותר שקובעים את החזרה ממיגרנה שעברה טרנספורמציה למיגרנה אפיזודית. החוקרים המליצו שבמידה ומטופל לא מראה שיפור למיגרנה אפיזודית, על אף היענות טובה לטיפול, יש לברר מחדש את היסטוריית השימוש בתרופות שלו.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Headache 2006;46:1186-1190.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה