פנימית

רמות ה-survivin ספציפיות מאוד בחיזוי ובפרוגנוזה של סרטן שלפוחית השתן (Int J Cancer)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, רמות הביטוי של Survivin בשתן וברקמת הגידול הן ספציפיות מאוד באיבחון transitional cell carcinoma (או TCC) בשלפוחית השתן. החוקרים מסבירים כי survivin, שתפקידו לעכב אפופטוזיס, מבוטא ביתר בממאירויות אנושיות שכיחות, אך כמעט ואיננו מצוי ברקמות בוגרות ממוינות תקינות.

החוקרים בדקו את כמות ביטויו של mRNA של survivin בשתן וברקמת הגידול בקרב 53 חולי TCC ובשתן של 22 חולים הסובלים ממחלה שפירה, ב-14 דגימות רקמת urothel תקינה וב-14 נבדקי ביקורת בריאים.

בכל 53 הדגימות שנאספו מהחולים בסרטן שלפוחית השתן נמצא ביטוי mRNA של survivin, עם נטיה מובהקת לרמת ביטוי גבוהה יותר עם התקדמות בשלב הפתולוגי של המחלה. באף אחד ממשטחי מוקוזת השלפוחית התקינים לא נמצא ביטוי של survivin.

ב-24 מתוך 35 חולי ה-TCC נמצא ביטוי של survivin בשתן, בהשוואה לאף אחד מ-11 נבדקי הביקורת הבריאים או מ-22 החולים במחלה שפירה במערכת איברי המין והשתן. החוקרים מדווחים כי הממצאים מעידים על רמת רגישות של 68.6% ורמת ספציפיות של 100% בגילוי סרטן לא פולשני של שלפוחית השתן. הם מציינים כי לבדיקה ציטולוגית של שלפוחית מרוקנת רמת רגישות של 31.4% ורמת ספציפיות של 97.1%.

בקרב חולים שבהם נמצא TCC בשלב המוקדם ביותר, היה משך הזמן הממוצע עד להישנות גדול באופן מובהק סטטיסטית בקרב אלו שבהם נמצאו רמות survivin מתחת לערך הסף של 40 (39.3 חודשים), בהשוואה לולים שבהם נמצאו רמות survivin גבוהות יותר (29.0 חודשים). שיעורי ההישרדות לאורך 3 שנים ללא הישנות היו גם הם גבוהים בהרבה בקרב חולים שבהם נמצאו רמות survivin נמוכות יותר (67% לעומת 37%, בהתאמה).

הבדלים דומים, אך לא מובהקים מבחינה סטטיסטית, נמצאו בקרב חולים שבהם נמצאו גידולים שפלשו לרקמת השריר.

החוקרים מסכמים כי בשל תפקידו החשוב של survivin באיפשור הישרדות ופרוליפרציה של תאי הגידול, תומכים הממצאים בפיתוח אסטרטגיות המכוונות אל ה-survivin כגישות חדישות בטיפול בסרטן שלפוחית השתן. הם מוסיפים כי כבר עולות תוצאות מבטיחות בהכוונת טיפול אל ה-survivin בשורות תאי סרטן שלפוחית השתן.


Int J Cancer 2005;116:100-104.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה