מחלות זיהומיות

תרופות אנטי-רטרווריאליות ברמות המעכבות HIV מועברות לילודים באמצעות הנקה

בפגישה השנתית של הארגון האמריקאי למחלות מדבקות הוצגו עדויות ממחקר שנערך בקרב נשים מניקות ומקבלות טיפול אנטי-רטרווירלאי פעיל במידה גבוהה (HAART). העדויות מצביעות על כך שרמות מעכבות HIV של התרופות האנטי-רטרווירלאיות nevirapine, NVP ו-lamivudine, 3TC מופיעות בחלב האם. הממצאים מעידים כי ההנקה עצמה עשויה להספיק בכדי למנוע לחלוטין או להקטין באופן ניכר את הסיכון להעברה ויראלית מהאם לילוד.

למרות שנשים שנמצאו חיוביות ל-HIV במדינות המתועשות מעודדות להאכיל את הילודים בפורמולה ולא באמצעות הנקה, לנשים במדינות המתפתחות לק קיימת, לעיתים קרובות, גישה לפורמולת מזון תינוקות איכותית או למקורות מים נקיים דים בכדי להכין אותו. עבור נשים אלה, עשויה הנקה תוך כדי קבלת טיפול ה-HAART להוות אפשרות טובה יותר, לדברי החוקר הראשי, ד”ר Shapiro.

הוא מסביר בראיון כי ממצאים אלה עשויים לפשט מאוד את ההמלצות, כך שבמקומות שבהן יש לנשים גישה לתרופות, יוכלו המלצות ההזנה לתינוק להפוך פשוטות יותר ליישום ולאפשר לנשים להיניק באזורים שבהם השימוש בפורמולה איננו בטוח.

מומחה לאיידס, שלא השתתף בביצוע המחקר, מסביר כי למחקר השלכות חשובות בניסיון למנוע העברת HIV מאם לילוד בעולם המתפתח.

אחד הרופאים, ד”ר Volberding, מציין כי הבעיה נצפתה בניסיון הראשון שנעשה באמצעות מתן מנה יחידה של nevirapine, שבאמת הצליח, אך העלות היתה גדולה, לא רק מבחינה כלכלית, אלא מבחינת העברת וירוסים עמידים לתינוק בכמה מקרים, ואף ביצירת עמידות לתרופה באם עצמה, דבר שמשפיע על היכולת לטפל בה בהצלחה.

הוא מסביר כי מתן טיפול משולב שינה את מצב המגפה במקומות שבהם לאנשים יש גישה לקבלת HAART, ובמתן הטיפול לנשים הרות ישנה השפעה טובה יותר במניעת ההעברה ואף הפחתה בולטת בהופעת עמידות.

מחקר ההנקה בוצע כחלק ממחקר העברה גדול יותר בקרב 1,200 אמהות ותינוקות שנערך ב-Botswana. החוקרים בדקו את ריכוזי ה-NVP, ה-3TC וה-zidovudine, ZDV, בחלב האם ובדמן של 20 נשים שנמצאו חיוביות ל-HIV, ובסרום הדם של ילדיהם המונקים. הילודים במחקר קיבלו מנה יחידה של NVP בלידתם וטיפול מונע ב-ZDV במהלך ההנקה.

החוקרים מצאו רמות גבוהות של NVP (כ-9,534ng/mL 4 שעות לאחר העיכול) בסרום של האמהות, ורמות גבוהות עוד יותר בסרום הפעוטות.

הממצא המפתיע היה כי בילודי הנשים שקיבלו HAART נמצאו רמות גבוהות מהמצופה של nevirapine ואף של 3TC.

ערך ריכוז ה-NVP החציוני בסרום הילודים היה 971ng/mL, או גבוה פי 36-360 מערך ה-IC50 (הערך הנחוץ להפחתת ההעמסה הויראלית ב-50%) של ה-nevirapine. רמות ה-3TC בילדים נעו בין ערכים בכפולה של 0.8-47 של ערך ה-IC50. ד”ר Shapiro מסביר כי רמות אלה היו גבוהות מהמצופה אך נמוכות מריכוזי המטרה של הטיפול המניעתי הרצוי.

מכיון שהילודים קיבלו ZDV התקשו החוקרים לקבוע איזה חלק מהרמות שנמצאו בסרום שלהם נבעו מחלב האם.

ד”ר Shapiro מסביר כי במידה ויתברר שמתן טיפול אנטי-רטרוויראלי מניעתי הופך את ההנקה לבטוחה יותר, יוכל הטיפול באם לאפשר להמנע ממתן טיפול נוסף לתינוק במידה והמרשם מכיל nevirapine.

הוא מציין כי למרות שהחשיפה לטיפול אנטי-רטרוויראלי דרך חלב האם עשוי להגן על הילודים, אלה שמודבקים במהלך העוברות עשויים להמצא בסיכון להופעת מוטציות עמידות בשל חשיפה לרמות תת-תרפויטיות של התרופות.

ד”ר Volberding מסביר כי העדויות העכשוויות מצביעות על קיומה של שונות רבה בפרמקו-קינטיקה של ה-NVP.  

הוא מסביר כי כמה מחקרים הראו כי התרופה עדיין ניתנת לגילוי בדם שלושה שבועות לאחר מתן מנה יחידה דרך הפה, דבר המהווה בעיה, אך גם מהווה יתרון, שכןניתן להשיג רמות גבוהות ברקמות לאורך זמן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה