מחלות זיהומיות

עדות לקשר בין זיהום ב-HPV לקרצינומה של התאים הקשקשיים בעור במטופלים עם מערכת חיסון תקינה

 

סקירתו של ד”ר משה לפידות, עורך מדור דרמטולוגיה:

Evidence for the Association of Human Papillomavirus Infection and Cutaneous Squamous Cell Carcinoma in Immunocompetent Individuals

Cinzia Masini and others

Human PapillomaViruses (HPVs) הם נגיפי דנ”א קטנים שתוקפים תאים אפיתל וגורמים למגוון נגעים פרוליפרטיביים כדוגמת יבלות, laryngeal papillomas ו-cervical carcinoma. בנוסף לתפקידם המוכר בסרטן אנו-גניטלי ( (anogenitalוכנראה גם קרצינומה של התאים הקשקשיים (SCC – squamous cell carcinoma) בראש ובצוואר, הם גם קשורים בהתפתחות סרטן העור בפרטים עם Epidermodysplasia Verruciformis (EV), מחלה מורשת נדירה המאופיינת בזיהום נרחב ב-HPV שמתפתח לנגעים רבים של SCC, בעיקר באזורים החשופים לשמש.

בגידולי עור במטופלים ללאEpidermodysplasia Verruciformis ניתן למצוא לעיתים סוגי HPV הקשורים ב-EV (EV-HPV). מטופלים מדוכאי חיסון, כדוגמת אלו שעברו השתלת איברים, נוטים במיוחד לפתח זיהומי HPV. הם מפתחים מוקדים רבים של סרטני עור, בעיקר SCC, באזורים החשופים לשמש בשנים שלאחר ההשתלה.

למרות עדויות אפידמיולוגיות רבות המצביעות על הקשר האפשרי בין HPV להתפתחות ממאירות עורית, מעט מחקרים עסקו בהערכת התפקיד של EV-HPV בהתפתחות SCC עורי.

בדיקות סרולוגיות לזיהוי HPV הוכחו כבעלות אמינות גבוהה בזיהוי זיהום נוכחי או קודם ב-HPV. מחקר זה תוכנן במטרה לבחון את הקשר בין זיהום ב-EV-HPV, כפי שנקבע על-ידי בדיקות סרולוגיות, לסיכון מוגבר ל-SCC עורי במטופלים עם מערכת חיסון תקינה.

במחקר מסוג case-control נכללו 46 מטופלים עם SCC עורי שאושר בביופסיה ו-84 מטופלים עם מחלות בלתי קשורות שנבחרו בהתאם לגיל ומין כקבוצת ביקורת.

התוצאות העיקריות שנבחנו היו זיהום בסוגים השונים של EV-HPV, כפי שנבדק בעזרת בדיקות סרולוגיות. עבור כל מטופל נבדקו גורמי סיכון שעשויים להטות את התוצאה (סיפור משפחתי, סיפור וסימנים של חשיפה מוגברת לשמש ותכונות פיגמנטריות) וסיפור עבר של מחלה או נגעים הקשורים ב-HPV.

תוצאות המחקר מצביעות על כך שממצאים סרולוגיים חיוביים ל-HPV מסוג 8 קשורים בסיכון של פי 3 ללקות ב-SCC (odds ratio, 3.2; 95% confidence interval, 1.3-7.9) ללא תלות בגורמי סיכון אחרים, בעוד שממצאים סרולוגיים חיוביים ל-HPV סוג 15 הראו קשר שלילי ל-SCC (odds ratio, 0.4; 95% confidence interval, 0.2-0.9), יתכן שזיהום ב-HPV מסוג זה מספק הגנה מסוימת בפני גידולים, אולי במנגנון חיסוני.

משתנים אחרים שנמצאו קשורים משמעותית עם הגידול היו סיפור משפחתי של סרטן עור, סיפור של חשיפה רבה לשמש, צבע עיניים בהיר, מספר גדול של solar keratoses ו-seborrheic keratoses ומגורים בבתים עם פליטת רדון.

החוקרים מסכמים כי תוצאות מחקרם מעידות שממצאים סרולוגיים חיוביים ל-HPV סוג 8 קשורים בהארעות SCC בפרטים עם מערכת חיסון תקינה. יתכן שהזיהום הויראלי פועל כקו-פקטור בהתפתחות הגידול, יחד עם גורמים נוספים כמו  נטייה גנטית, קרינה מהשמש וגורמים סביבתיים נוספים. ממצאים אלו, אם יאושרו, עשויים לפתוח צוהר לאפשרויות חדשות לטיפול ומניעה של SCC.

למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה