Pregnancy outcomes associated with intrauterine growth restriction

William M. Gilbert, MD

Beate Danielsen, PhD

Sacramento, Calif Am J Obstet Gynecol 2003; 188:1596-1601

בעבודה זו נבדקה שכיחות של האטה בצמיחה התוך רחמית (IUGR ) וסיבוכים ביילודים שנולדו לאחר 26 עד 40 שבועות הריון.

בוצעה סקירה רטרוספקטיבית של בסיס נתונים של כל הלידות בקליפורניה משנת 1994 ועד 1996 שדווחו ל – Office of Statewide Health and Planning Development.

נבדקו בסיסי הנתונים של האימהות והילודים ונאספו פרטים אודות שבוע הלידה, אבחון האטה הצמיחה התוך רחמית, דמם תוך מוחי (IVH ), תסמונת המצוקה השימתית  necrotizing enterocolitis (או NEC), משך אשפוז ועלות הטיפול. כמו כן נבדקו תעודות פטירה.

נבדקו 1.4 מיליון יילודים שסווגו על פי קריטריון של נוכחות או העדר האטה הצמיחה התוך רחמית ועל פי נוכחות או העדר סיבוכי לאחר לידה.

שכיחות האטה הצמיחה התוך רחמית הייתה גבוהה בילודים שנולדו בלידות מוקדמות בהשוואה לאלו שנולדו לאחר 40 שבועות הריון .

עד שבוע 28 שכיחות RDS גבוהה יותר בילודים ללא האטה הצמיחה התוך רחמית בהשוואה לאלו עם האטה הצמיחה התוך רחמית (הבדל לא משמעותי מבחינה סטטיסטית). משבוע 29 והילך, שיעור הופעת RDS היה גבוה יותר בעוברים עם האטה הצמיחה התוך רחמית והבדל זה הפך משמעותי מבחינה סטטיסטית משבוע 34. ממצאים דומים הופיעו כשנבדקו הבדלים בשכיחות IVH , NEC, ומשך האשפוז. הסף בו היחס בין נוכחות עובר האטה הצמיחה התוך רחמית לבין הופעת הסיבוכים מתהפך היה בשבוע 30, 28 ו- 29. הבדל משמעותי מבחינה סטטיסטית הופיע בשבועות 34, 35 ו- 30. עלות הטיפול הייתה גבוהה עבור יילודים עם האטה הצמיחה התוך רחמית בכל שבוע לידה, אך הפכה גבוהה באופן משמעותי רק משבוע 29.

לסיכום: שיעור העוברים הסובלים מהאטה בצמיחה התוך רחמית גבוה יותר בקרב אלו שנולדו כפגים. ייתכן כי תצפית זו מורה על גורם סיכון חשוב בנשים עם לידה מוקדמת מאיימת. כידוע פגות קשורה לסיבוכים שונים כגון RDS, IVH , NEC, ועלות גבוהה של טיפול, והללו לא מושפעים מנוכחות האטה הצמיחה התוך רחמית עד השליש השלישי. ואולם מהשליש השלישי והילך כל הסיבוכים הללו הופיעו בשיעור גבוה יותר בהשוואה לעוברים במשקל תקין. ניתן להסיק מכך כי עוברים עם האטה בצמיחה התוך רחמית, זקוקים למעקב קפדני יותר בשליש השלישי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה