גריאטריה

הערכת האינטראקציות של קומדין עם תרופות אנטיביוטיות (JAMA Intern Med)

זיהומים חדים בדרכי הנשימה העליונות מעלים את הסיכון לפעילות נוגדת-קרישה מופרזת, ללא תלות בטיפול אנטיביוטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. טיפול אנטיביוטי אמנם הביא לעליה בסיכון לפעילות-יתר של נוגדי-קרישה, אך במרבית החולים עם טיפול יציב בקומדין לא צפויה עליה משמעותית בערכי INR בעקבות טיפול אנטיביוטי או זיהום חד בדרכי הנשימה העליונות.

לדברי החוקרים, ההשפעה של טיפול משולב בתרופות אנטיביוטיות על מדדי INR (International Normalized Ratio) בחולים עם טיפול יציב בקומדין לא תואר היטב בעבר. דיווחי מקרים ומחקרים שכללו מתנדבים בריאים לא לקחו בחשבון את התרומה האפשרית של תחלואה חדה לשונות בתפקודי הקרישה.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון לפעילות נוגדת-קרישה מופרזת בחולים עם טיפול יציב בקומדין, שרכשו תרופה אנטיביוטית (התערבות) אל מול הסיכון בחולים שהנפיקו מרשם לקומדין (ביקורות בריאות) וחולים עם זיהום בדרכי הנשימה העליונות שלא קיבלו טיפול אנטיביוטי (ביקורות חולות).

החוקרים ערכו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי להערכת חולים שטופלו בקומדין בין 1 בינואר, 2005, ועד 31 במרץ, 2011. ניתוח סטטיסטי שימש לזיהוי גורמי סיכון בלתי-תלויים הקשורים עם מדדי INR של 5.0 ומעלה במהלך תקופת המעקב. כ-5,800 חולים (488%), כ-5,500 חולים (46.5%) ו-570 חולים (4.7%) נכללו בקבוצות הטיפול האנטיביוטי, ביקורות יציבות וביקורות חולות, בהתאמה. הגיל הממוצע עמד על 68.3 שנים ופרפור פרוזדורים היה הסיבה הנפוצה ביותר להתוויה לטיפול בנוגדי-קרישה (44.4%).

התוצא העיקרי היה שיעור החולים עם INR בעת המעקב של 5.0 ומעלה ושינוי בין מדדי INR האחרונים לפני תאריך האינדקס ובדיקת INR במהלך המעקב.

מהתוצאות עולה כי שיעור החולים עם ערכי INR של 5.0 ומעלה עמד על 3.2%, 26% ו-1.2% בקבוצות הטיפול האנטיביוטי, ביקורות חולות וביקורות יציבות, בהתאמה (p<0.001). אבחנה של ממאירות, ערכי INR מוגברים ומין נקבה ניבאו בדיקת INR במהלך המעקב של 5.0 ומעלה. בקרב מטופלים בתרופות אנטיביוטיות, אלו שהפריעו למטבוליזם של קומדין לוו בסיכון הגבוה ביותר לערכי INR של 5.0 ומעלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי טיפול אנטיביוטי ו/או זיהום בדרכי נשימה עליונות מביאים לעליה בסיכון לפעילות נוגדת-קרישה מוגזמת. עם זאת, במרבית החולים עם תפקודי קרישה יציבים תחת טיפול נוגד-קרישה לא צפוי שינוי בתפקודי הקרישה עם חשיפה לטיפול אנטיביוטי או זיהום בדרכי הנשימה העליונות.

JAMA Intern Med. Published online January 20, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה