גריאטריה

האם סטרואידים בשאיפה דווקא מפחיתים את שיעור התמותה כתוצאה מדלקת ריאות בחולים עם COPD? (מתוך American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר רטרוספקטיבי חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine עולה כי עבור חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, COPD), שימוש קודם בסטרואידים הניתנים בשאיפה קשור בסיכון נמוך יותר לתמותה קצרת-טווח ולצורך בהנשמה מלאכותית לאחר אשפוז בעקבות דלקת ריאות.

מחקרים קודמים מציעים כי השימוש בסטרואידים הניתנים בשאיפה (Inhaled Corticosteroids, ICS) בחולי COPD מפחית את שיעור החרפות המחלה, אולם מגביר את השיעור של דלקות ריאה. לפיכך, מספרים החוקרים כי ציפו למצוא קשר בין טיפול זה ובין שיעור מוגבר של תמותה. המדובר לטענתם במחקר הגדול הראשון אשר בוחן בצורה קפדנית שמא אכן זה המקרה.

מטרת המחקר הייתה להעריך את ההשפעה של שימוש קודם ב-ICS על התוצאות הקליניות בחולים עם COPD אשר אושפזו בעקבות דלקת ריאות. לשם כך, עשו החוקרים שימוש במאגר נתונים לאומי של המשרד לענייני יוצאי הצבא, ובו איתרו חולים עם אבחנה קודמת של COPD ואבחנת שחרור של דלקת ריאות, אשר טופלו בתכשיר ריאתי מתאים אחד לפחות לפני שאושפזו. התוצאות הקליניות שנבדקו כללו תמותה, צורך בהנשמה מלאכותית ושימוש בתכשיר ואזופרסורי.

מבין 15,768 חולים מתאימים עם COPD אשר אושפזו עם דלקת ריאות, 8,271 עשו שימוש קודם לכן ב-ICS ו-7,497 לא קיבלו טיפול שכזה. בהשוואה לאלו ללא טיפול ב-ICS, נמצא כי חולים אשר טופלו בסטרואידים בשאיפה הראו שיעור תמותה נמוך יותר בתום 90 יום (17.3% לעומת 22.8%; p<0.001).

לדברי החוקרים, ממצא זה עמד בסתירה לכפי שסברו חוקרים רבים. עם זאת, הם מאמינים כי תוצאות אלו אכן משקפות את המציאות מאחר והמדובר באחד המחקרים הגדולים בנושא, ומאחר ועשו שימוש בהגדרה מחמירה לדלקת ריאות בהשוואה למחקרים קודמים.

החוקרים מדווחים כי טיפול קודם ב-ICS היה קשור בסיכון נמוך יותר לתמותה תוך 30 יום (OR, 0.80; 95% CI =0.72-0.89), סיכון נמוך יותר לתמותה תוך 90 יום (OR, 0.78; 95% CI = 0.72-085), וכן לצורך בהנשמה מלאכותית (OR, 0.83; 95% CI = 0.72-0.94). לעומת זאת, טיפול קודם ב-ICS לא היה קשור בצורה מובהקת בצורך בטיפול בתכשיר ואזופרסורי (OR, 0.88; 95% CI = 0.74-1.04).

החוקרים טוענים כי תוצאותיהם אלו עשויות להיות בעלות השלכות ברורות על העשייה הקלינית הנהוגה כיום, אשר התבססה עד כה על תוצאותיה של סדרת מחקרים בהם דווח על סיכון מוגבר לדלקת ריאות בעקבות השימוש ב-ICS. בניגוד לכך, תוצאות המחקר הנוכחי מציעות לדבריהם כי השימוש ב-ICS עשוי למעשה להעניק למטופלים יתרון שרידותי ולפיכך יש לעשות בו שימוש כאשר אין לכך התווית-נגד. הם מוסיפים כי תוצאות אלו יש בהן בכדי להרגיע את הקלינאים אשר מטפלים בחולי COPD ב-ICS, וזאת מבלי לחשוש שמא סיכון מוגבר לדלקת ריאות יתרגם לסיכון מוגבר לתמותה בעקבות כך.

בין מגבלות המחקר הנוכחי מזכירים החוקרים את מבנהו הרטרוספקטיבי, המונע את היכולת להסיק ביחס לסיבתיות, את העובדה כי לא ניתן להכליל מתוצאותיו לגבי אוכלוסיית הנשים, ואת התבססותם על קודים של ה-ICD-IX וטיפולים תרופתיים לצורך הגדרת COPD בעוקבה זו.

לבסוף, מציינים החוקרים כי בימים אלו מתקיים מחקר קליני גדול בהקצאה אקראית אשר בוחן את השימוש בסטרואידים פומיים לעומת סטרואידים תוך-ורידיים בקרב כלל חולי דלקות הריאה.

Am J Respir Crit Care Med 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה