גריאטריה

האם multivessel revascularization בטוח במטופלים עם STEMI ומחלה רב-כלית? (מתוך Am J Cardiol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר מטא-אנליזה חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת American Journal of Cardiology עולה כי multivessel revascularization עשוי להיות טיפול בטוח במטופלים עם עם STEMI (אוטם לב חריף עם עליות ST ) ומחלה רב-כלית (multivessel ).

במחקר זה בדקו החוקרים תוצאות של 19 מחקרים עם סך של מעל 61,000 מטופלים עם STEMI . 16% ממטופלים אלה טופלו בגישת multivessel revascularization . לא נמצאו הבדלים משמעותיים בתמותה בין מטופלים אלה לשאר בטווח של 30 יום או פחות. בקבוצה זו נמצאה ירידה של 44% בסיכון לצנטור חוזר וארועים קרדיווסקולריים מג’וריים (יחס סיכויים של 0.68).

לאחר מעקב ממוצע של שנתיים לא נמצא הבדל בין הקבוצות באוטמים לבביים, target vessel revascularization או stent thrombosis . בקבוצת multivessel revascularization נמצאה ירידה של 33% בתמותה. כמו כן, לאחר פרק זמן זה נמצאה ירידה של 43% בסיכון לצנטור חוזר, ירידה של 53% בסיכון לניתוח מעקפים, וירידה בסיכון לארועים קרדיווסקולריים מג’וריים (יחס סיכויים של 0.60).

אמנם תוצאות אלה מדגימות יתרון משמעותי ל-multivessel revascularization , החוקרים מציינים כי לאחר ניתוח המחקרים למחקרים באיכות גבוהה בלבד, לא נמצא הבדל משמעותי בין שיטה זו לבין culprit artery only revascularization . רב המחקרים במטא-אנליזה היו מחקרים לא אקראיים. אמנם, גם אם השיטה אינה עדיפה, התוצאות מדגימות כי מדובר בשיטה בטוחה לשימוש.

בשלב זה, הנחיות ה-AHA (או American Heart Association ) וה-ACC (או American College of Cardiology ) מעלות חששות בטיחות הקשורות ב-multivessel revascularization . בנוסף, מחקר לא אקראי הדגים תמותה בטווח של 90 יום גבוהה יותר בגישה של multivessel revascularization .

החוקרים מסכמים וכותבים כי על מנת לעמוד על היעילות והבטיחות של גישת multivessel revascularization יש מקום למחקר אקראי בקנה מידה גדול, אשר יעריך באופן השוואתי גישה זו עם הגישה המקובלת כיום במטופלים המתייצגים עם STEMI ומחלה רב-כלית, אשר נמצאים בסיכון גבוה לארועים קרדיווסקולריים בעתיד.

Am J Cardiol, February 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה