גסטרואנטרולוגיה

טיפול במעכבי תעלות מימן עשוי להפחית סיבוכי טיפול נוגד-טסיות כפול (J Am Coll Cardio)

מניתוח נתוני מחקר COGNET בשלב 3 עולה כי טיפול במעכבי תעלות מימן מספק הגנה בחולים עם מחלת עורקים כלילית, הנדרשים לטיפול נוגד-טסיות כפול, הכולל Clopidogrel ו-Aspirin, גם כאשר הטיפול באספירין ניתן במינונים נמוכים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הבטיחות והיעילות של תרופות ממשפחת מעכבי תעלות מימן בחולים תחת טיפול נוגד-טסיות כפול, תחת טיפול במינון נמוך ובמינון גבוה של אספירין.

משתתפים שלקחו חלק במחקר COGNET עם נתונים זמינים אודות מינון הטיפול (3,752 חולים), חולקו לקבוצת טיפול במינון נמוך (עד 100 מ”ג) ומינון גבוה (מעל 100 מ”ג) של אספירין. התוצא הגסטרואינטסינאלי והתוצא הקרדיווסקולארי העיקרי כללו שילוב של אירועים בדרכי עיכול עליונות ואירועים לבביים חריגים מג’וריים, בהתאמה.

חציון משך המעקב עמד על 110 ימים. מטופלים באספירין במינון נמוך (2,480 חולים, 66.1%) נטו להיות מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים ושיעורים גבוהים יותר של מחלת עורקים היקפית, אירוע מוחי קודם ויתר לחץ דם, בעוד שבאלו שטופלו באספירין במינון גבוה (1,272 משתתפים, 33.9%) תועדו שיעורים גבוהים יותר של היפרליפידמיה, עישון, היסטוריה של התערבות כלילית מילעורית. טיפול באספירין במינון גבוה לווה בהערכות דומות לאחר 180 ימים לפי תוצא אירועים גסטרואינטסינאליים (1.7% לעומת 2.1%, יחס סיכון מתוקן של 0.88) ואירועים לבביים חריגים מג’וריים (4.8% לעומת 5.5%, יחס סיכון מתוקן של 0.73), בהשוואה למטופלים באספירין במינון נמוך.

הקצאה אקראית לטיפול במעכבי תעלות מימן הפחיתה את ההערכות לתוצא הסיום הגסטרואינטסינאלי העיקרי לאחר 180 ימים בקרב מטופלים במינון נמוך (1.2% לעומת 3.1%) ובקרב מטופלים באספירין במינון גבוה (0.9% לעומת 2.6%), ולא השפיעה לרעה על תוצא הסיום הקרדיווסקולארי בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מעכבי תעלות מימן מספקים הגנה על הקיבה בחולים עם מחלת עורקים כלילית, תחת טיפול משולב בנוגדי-טסיות, גם בקרב חולים תחת טיפול באספירין במינון נמוך.

J Am Coll Cardiol. 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה