גסטרואנטרולוגיה

האם קולונסקופיה היא בדיקת ההדמיה המועדפת של המעי הגס בעיניי החולים? (Am J Med)

מחקר פרוספקטיבי חדש שהשווה בין מבחני הדמיה של המעי הגס, מצא כי חולים מעדיפים בדיקת קולונסקופיה על פני חוקן בריום או בדיקת CT של המעי הגס. מהממצאים עולה כי קולונסקופיה היא שיטת ההדמיה הנוחה ביותר בעיניי המטופלים, וזו הבדיקה שזכתה לנכונות הגבוהה ביותר מצד המטופלים, שהסכימו לשוב ולעשות.

לדברי החוקרים, כל אחת משיטות הדמיה של המעי הגס מלווה בדרגה מסוימת של אי-נוחות גופנית למטופל.

עם זאת, הם מדגישים כי חוסר הנוחות לבדה אינה הפקטור היחיד המשפיע על תחושת החולים באשר לבדיקה.

בכדי לבחון את הנושא, החוקרים אספו 614 מטופלים שנשלחו לבדיקת הדמיה בשל מצבים דוגמאת דם סמוי בצואה, או סיפור משפחתי של סרטן המעי הגס.

המשתתפים עברו חוקן בריום, ולאחר 7-14 ימים עברו בדיקת CT וקולונסקופיה. הנבדקים השלימו שאלונים שהתייחסו לנושא כאב, בושה ושביעות רצון מהפרוצדורות.

מהתוצאות עולה כי בדיקת קולונסקופיה לוותה במדדי הכאב הנמוכים ביותר (רק 10.6% מהמשתתפים טענו כי זו היתה הבדיקה המכאיבה ביותר), וזו הבדיקה שמרבית הנבדקים היו מוכנים לעבור בשנית (52.1%). מדדי שביעות הרצון היו הנמוכים ביותר עבור בדיקת חוקן בריום, כאשר 54.5% מהנבדקים טענו כי זו הבדיקה המכאיבה ביותר, ורק 3.2% היו מוכנים לעבור את הבדיקה פעם נוספת.

פרט לגורמים טכניים, דוגמאת רגישות הבדיקות, החוקרים מצאו כי חשוב לקחת בחשבון את העדפות המטופלים באשר לבדיקה שתבוצע, מאחר שאלו עשויות להשפיע על היענות החולים להמלצות לבצע בדיקות בעתיד. החוקרים מאמינים כי לממצאים חשיבות רבה במקרים הדורשים בדיקות הדמיה חוזרות של המעי הגס, כולל אלו המשתתפים בבדיקות סקר.

Am J Med 2006;119:791-799

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה