גסטרואנטרולוגיה

הדמיה אינה מהימנה באבחון גרורות של סרטן קולו-רקטלי לכבד (מותך Clinical Oncology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Clinical Oncology, עולה כי תגובה מלאה בבדיקת CT אינה סופית בהערכת נוכחות של גרורות לאחר מתן טיפול כימותרפי בגרורות של סרטן קולו-רקטלי לכבד.

במחקר השתתפו 38 חולים המטופלים בגרורות של סרטן קולו-רקטלי לכבד. הכשירות להיבחר להשתתף במחקר כללה נוכחות של פחות מ-10 גרורות של בסרטן בכבד לפני הטיפול הכימותרפי, היעלמות של גרורה אחת מתוך מספר נקודות בבדיקת ה-CT והאולטרה סאונד לאחר מתן הכימותרפיה, ניתוח עם ביצוע אולטרה סאונד תוך כדי ניתוח תוך תקופה של 4 שבועות, אי קיום של מחלה כבדית ומעקב של לפחות שנה אחת לאחר הניתוח.

סך הכל היו 183 גרורות בכבד לפני מתן הכימותרפיה ו-66 מהן נעלמו לאחר מכן בעזרת הערכה של בדיקת CT. החוקרים מצאו מחלה מקרוסקופית מתמדת באתר של הניתוח ב-20 מתוך 66 גרורות הכבד שנעלמו.

מתוך 31 גרורות, שנחשבו כמרופאות לחלוטין לאחר הניתוח בעזרת אמצעי הדמיה ששימשו תוך כדי הניתוח, 23 חזרו.

עדות למחלה מקרוסקופית תוך כדי בדיקה בעת הניתוח הייתה קיימת ביותר מ-25% מהמקרים ומחלה מיקרוסקופית נמצאה ב-80% מהחולים ללא מחלה ברורה.

לסיכום, השאלה העיקרית העומדת בפני מנתח היא האם אתר הגרורות, שנעלם, צריך להיות כלול בהסרה בעת הניתוח או שיש להשאירו במקום. המחקר מדגים שסרטן מיקרוסקופי ממשיך ברוב אתרים אלו, לכן ברוב המקרים, יש צורך בהסרה של אתרי הגרורות ההתחלתיות.

J Clin Oncol 2006;24:3939-3945

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה