גסטרואנטרולוגיה

השפעת שילוב אורליסטט (קסניקל – Xenical) בטיפול בחולי סוכרת סוג 2

Effect of Orlistat in overweight and obese patients with type 2 diabetes treated with metformin

J. M. Miles and others

בשנת 1988 הדגימו חוקרים כי האורליסטאט, אשר מפחית את ספיגת השומנים במעי, גורם לירידה במשקל אצל חולי סוכרת. בשנים האחרונות הפכה התרופה הותיקה מטפורמין לפופולרית יותר בטיפול בחולי סוכרת טייפ 2 משום שבין השאר היא גרמה לפחות עליה במשקל בהשוואה לתרופות אנטי-סכרתיות אחרות. מיילס ואחרים בדקו את היעילות והבטיחות של שימוש בשתי התרופות יחד בקרב חולי סוכרת. הם מדווחים על ממצאיהם ב-Diabetes Care.

במחקר, שמומן אגב על-ידי יצרנית האורליסטאט, נכללו כ-500 חולי סוכרת טייפ 2 שהיו בעלי משקל עודף ואשר טופלו במטפורמין. הם חולקו לשתי קבוצות: בקבוצה אחת הוסף לטיפול אורליסטאט ובקבוצה השניה – פלצבו. החולים היו במעקב במשך שנה.

החולים שטופלו בשילוב של מטפורמין ואורליסטאט ירדו יותר במשקל – 4.6 ק”ג בממוצע יחסית ל-1.7 ק”ג בממוצע בקבוצת הפלצבו. כמו כן איזון הסוכרת של קבוצת חולים זו היה טוב יותר ובחולים רבים יותר ירדה רמת ההמוגלובין A1C ב-1% בהשוואה לקבוצת הביקורת. לעומת זאת, הסיכוי לתופעות-לוואי גסטרו אינטסטינליות היה גבוה יותר בקרב חולים שטופלו בשילוב של אורליסטאט ומטפורמין. רוב תופעות-הלוואי היו גסטרו-אינטסטינליות קלות, ואולם חלקם גרמו לפרישה של החולים מן המחקר.

מסקנת המחקר היא כי בחולי סכרת טייפ 2 הסובלים מעודף משקל ניתן לשקול תוספת של אורליסטאט לטיפול, בהנחה שהחולה סובל את השילוב התרופתי. אספקט חשוב ובעיתי אחר הוא בעית העלות: בעוד שתרופת המטפורמין היא זולה יחסית, האוליסטאט היא תרופה יקרה ועלות הטיפול בה עולה על 100$ לחודש – עלות שמבטחי בריאות וחולים רבים יתקשו לעמוד בה.

J. M. Miles and others. Effect of Orlistat in overweight and obese patients with type 2 diabetes treated with metformin. Diabetes Care 2002 July; 25: 1123-8.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה