גסטרואנטרולוגיה

הסיכון לסרטן המעי הגס והחלחולת בחולי קוליטיס כיבית (UC) – ניתוח על.

כבר ב- 1925 תואר על יד רוזנברג וחבריו כי חולי קוליטיס כיבית נמצאים בסיכון גבוה ללקות בסרטן המעי הגס והחלחולת לאחר 15-10 שנים מאיבחון מחלתם והלאה. מאז התפרסמו עבודות אפידמיולוגיות רבות בספרות ובהן נתונים שונים ולעתים סותרים באשר לשיעור הסיכון היחסי. מקובל כי הסיכון גבוה יותר במחלה מפושטת וממושכת. פחות נבדק הקשר הגיאוגרפי של סיכון זה. השינוים בשכיחות שתוארו ממקומות שונים בעולם עשוים לייצג שינוים גיאוגרפיים, גנטיים או סביבתיים.

מטרת המאמר הנוכחי:
לבצע ניתוח-על מקיף של כל המאמרים שתוארו בספרות האנגלית ולתאר את הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס והחלחולת בחולי UC לפי משך המחלה, הסיכון בילדים שחלו ובאלו עם מחלה מפושטת.

שיטות:
באמצעות חיפוש אלקטרוני בספרות אותרו 194 מחקרים. מתוכם נמצאו 116 שהתאימו לקריטריונים שנקבעו.

תוצאות:
השכיחות הכוללת של סרטן המעי הגס בחולי UC הגיעה לכדי 3.7%. ב-41 עבודות בהן פולח הסיכון לפי משך המחלה נמצא כי השכיחות בעשור הראשון מגיעה לכדי 2/1000 שנות/מחלה, 7/1000 בעשור השני ו- 12/1000 בעשור השלישי. הסיכון המצטבר מגיע לכדי 2% לאחר 10 שנים, 8% לאחר 20 שנים ו 18% לאחר 30 שנים. נמצאו שינוים בין איזורים גיאוגרפיים שונים בעולם. התמונה הבאה מציגה את הסיכון המצטבר לפי משך המחלה:

מסקנות:
הסיכון המצטבר ללקות בסרטן המעי הגס בחולי UC מגיע לכדי 2% לאחר 10 שנים, 8% לאחר 20 שנים ו 18% לאחר 30 שנים. נמצאו שינוים בין אזורים גיאוגרפיים שונים בעולם. לא נצפו שינוים משמעותיים בערכים אלו מאז שנות החמישים של המאה הקודמת.

The risk of colorectal cancer in ulcerative colitis: a meta-analysis.
Eaden JA, Abrams KR, Mayberry JF. : Gut 2001 Apr;48(4):526-35

למאמר:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה