גסטרואנטרולוגיה

מתן אינטרלויקין 10 (Tenovil) למניעת חזרה בתר-ניתוחית של מחלת קרוהן

כפי שצוין בפתיחה להצגת המאמר הקודם יש צורך למצוא טיפול מונע יעיל כנגד הישנות מוקדמת של מחלת קרוהן לאחר ניתוח.
לאינטרלויקין 10 תוארו השפעות מעכבות על יצירת מתווכים על ידי תאי B ותאי T. בעבודות בבעלי חיים נמצא כי אינטרלויקין 10 מדכא פעילות דלקתית. בקשר למחלות מעי דלקתיות ידוע כי קיימת במחלות אלו הפרעה במערכת החיסונית של המעי. נמצא כי מערכת זו תלויה באיזון בין ציטוקינים שונים. בעוד שבמחלת קרוהן ראשונית קיימת התבטאות של ציטוקינים מסןג Th1 הכוללים הפרשת יתר של אינטרלויקין 2 ואינטרפרון גאמא, הרי שבחזרת מחלה לאחר ניתוח נמצאה דווקא תבנית אפיינית ל-Th2 הכוללת עליה באינטרלויקין 4 ו- 5 וירידה באינטרפרון גאמא. נמצא כי אינטרלויקין 10 מדכא תגובת Th1 ו- Th2 גם יחד.

מטרת העבודה הנוכחית:
לבדוק את בטיחות ויעילות הטיפול עם אינטרלויקין 10 רקומביננטי במניעת חזרת מחלה בחולי קרוהן לאחר ניתוח. בחלק מן החולים נבדקה גם השפעת אינטרלויקין 10 על יצירת אינטרלויקין 10, אינטרלויקין 1b ו- TNF. נבדקה גם יכולת הניבוי של כמות הציטוקינים בריקמה על חזרת המחלה לאחר ניתוח.

נבדקים ושיטות:
בעבודה אקראית ומבוקרת כפולת סמיות במסקר מרכזים בינלאומיים ניתן טיפול לחולים תוך שבועיים ממועד ניתוח כריתת מעי. הנבדקים חולקו ל- 2 קבוצות. קבוצת הטיפול קיבלה Tenovil 4 מק"ג/ק"ג אחת ליום (22 חולים) או 8 מק"ג/ק"ג פעמיים ביום (21 חולים) במתן תת-עורי. קבוצה שניה קיבלה פלצבו (22 חולים). משך הטיפול היה 12 שבועות. מתן הסטרואידים הופסק בהדרגה עד חודשיים מתחילת הטיפול ונאסר השימוש בתרופות אחרות.

תוצאות:
ההיענות לטיפול היתה מצוינת. לאחר 12 שבועות נצפתה חזרה אנדוסקופית של המחלה ב- 11/21 (52%) מקבוצת הפלצבו לעומת 17/37(46%) מקבוצת ה- tenovil.

מסקנה:
מתן אינטרלויקין 10 נסבל היטב והיה בטוח מבחינה טיפולית, אולם לא נמצאה כל השפעה של טיפול זה במניעת חזרת מחלת קרוהן לאחר ניתוח בהשוואה לפלצבו.

Interleukin 10 (Tenovil) in the prevention of postoperative recurrence of Crohn's disease. Colombel JF, Rutgeerts P, Malchow H, Jacyna M, Nielsen OH, Rask-Madsen J, Van Deventer S, Ferguson A, Desreumaux P, Forbes A, Geboes K, Melani L, Cohard M. Gut 2001 Jul;49(1):42-6

למאמר:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה