משפחה

נטילת תרופות המגבירות רגישות לאור השמש וחשיפה לשמש עלולות להגביר את הסיכון לקטרקט (מתוך Archives of Ophthalmology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-14 ביוני 2010 ב- Archives of Ophthalmology, עולה כי אנשים הנוטלים תרופות המגבירות את הרגישות לאור השמש וחשופים לאור השמש, עלולים לסבול מסיכון מוגבר לקטרקט הקשור לגיל (age-related cataract).

החוקרים כותבים כי בעבודות קודמות נמצא קשר בין חשיפה לאור השמש ולקרינת UV-B ובין קטרקט קורטיקלי (cortical cataract), שהינו קטרקט הקשור לגיל. הם מסבירים כי תרופות סיסטמיות רבות מגבירות את הרגישות לאור השמש, ועל כן מטרת המחקר הייתה להעריך את הקשר האפשרי בין נטילת תרופות המגבירות את הרגישות לאור השמש וחשיפה לאור השמש ובין הופעה חדשה של קטרקט הקשור לגיל.

המחקר נערך במדינת וויסקונסין בארה”ב, והחוקרים חישבו את שנות החשיפה המצטברות לשמש והחשיפה לקרינת UV-B של המשתתפים על סמך היסטורית המגורים באזור. במהלך בדיקות המעקב מסרו המשתתפים מידע על שימוש בתרופות וכן עברו צילום עדשות. החוקרים בדקו את הצילומים ודירגו אותם בהתאם לפרוטוקולים הקיימים על מנת לקבוע את הנוכחות והדרגה של קטרקט.

תרופות המגבירות רגישות לאור השמש כללו את Hydrochlorothiazide, Furosemide, Glyburide (Glibenclamide), Amitriptyline Hydrochloride, Paroxetine Hydrochloride, Sertraline Hydrochloride, Tetracycline Hydrochloride, Trimethoprim Sulfamethoxazole, Ciprofloxacin Hydrochloride, Amiodarone Hydrochloride ו- Naproxen Sodium.

החוקרים מדווחים כי לאחר תקנון לגיל ומין לא נמצא קשר מובהק בין חשיפה מצטברת לשמש בוויסקונסין או נטילת תרופות המגבירות את הרגישות לאור השמש, ובין ההיארעות המצטברת של קטרקט הקשור לגיל. עם זאת, לאחר שקלול שנות החשיפה לשמש ונטילת תרופות המגבירות את הרגישות לשמש, נמצא קשר בין המדד המשולב ובין סיכון גבוה יותר לקטרקט קורטיקלי (p=0.04). החוקרים מציינים כי הקשר נותר מובהק גם לאחר תקנון לגיל, מין, נוכחות של סוכרת, צריכת אלכוהול וכן שימוש בכובע או משקפי שמש.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי החוקרים לא בחנו באופן ישיר את החשיפה של העין או העדשה לאור השמש, וכי לא היו זמינים נתונים מלאים על מינון ומשך נטילת התרופות.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי ייתכן וקיימת אינטראקציה בין נטילת תרופות המגבירות את הרגישות לאור השמש ובין חשיפה לשמש, המשפיעה על הסיכון להתפתחות קטרקט קורטיקלי. לדבריהם, לאור השכיחות של קטרקט קורטיקלי באוכלוסיה, לדבר עשויה להיות השלכה משמעותית על בריאות הציבור.

החוקרים מסכמים כי דרושים מחקרים נוספים בנושא, ומסבירים כי יש לבחון האם יש משמעות למידת החשיפה לקרני ה-UV-B וכן למינון או משך נטילת התרופות.

Arch Ophthalmol. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה