האם ניתן לטפל שמרנית באבני כליות על-רקע מלמין? (Journal of Urology)

חוקרים מסין מדווחים במאמר חדש הצפוי להתפרסם במהדורת אפריל של Journal of Urology כי ניתן לטפל שמרנית באבני כליות על-רקע מלמין מפורמולות חלב לתינוקות. בתינוקות עם כשל כלייתי, ניתן להסתפק לרוב בהמודיאליזה, ללא צורך בניתוח.

באוגוסט 2008 הרשויות בסין דיווחו כי מלמין הוסף באופן בלתי-חוקי לחלק מהפורמולות על-בסיס חלב, במטרה להגדיל את תכולת החלבונים. מאז, מספר ילדים קטנים ששתו את הפורמולות מתו ואלפים פיתחו אבני כליות.

החוקרים מדווחים כי באזור אותו חקרו, למעלה מ-3000 ילדים הופנו להערכה רפואית ללא-תשלום, לאחר ששתו פורמולה עם מלמין. ב-165, החוקרים אבחנו אבני כליות על-רקע מלמין. 50 ילדים (גיל ממוצע של 23.4 חודשים) אובחנו עם אבנים דו-צדדיות.

הילדים בתת-קבוצה זו שתו את הפורמולה למשך כשנה, בממוצע. 31 פיתחו תסמינים, כולל הפרעה בתדירות מתן שתן, בכי בעת מתן שתן או בכי לא-מוסבר, ואוליגוריה או אנוריה. ב-28 אובחן שתן מעט חומצי (pH של 6 ומטה), ו-11 פיתחו כשל כלייתי.

ב-33 חולים אובחנו אבנים בקוטר 4-10 מ”מ (על-בסיס ממצאי בדיקת אולטרה-סאונד); ביתר תועדו אבנים קטנות. האבנים רובן אבני חומצה אורית ומלמין היו רדיולוסנטיות בצילום רנטגן, אך זוהו בקלות בבדיקת CT.

הטיפול כלל נוזלים, מתן טיפול תוך-ורידי בסודיום-ביקרבונט 5% להעלאת pH של השתן, וAnisodamine או Atropine במטרה לסייע למעבר האבנים.

8 מבין 11 הילדים עם כשל כלייתי טופלו בעד 4 מחזורי המודיאליזה. חולה אחד נזקק לקתטר למשך שבוע לניקוז אגן הכליה.

ילדים נותרו בבית החולים למשך 8 ימים, בממוצע; עד לשחרור, כל התסמינים הקליניים חלפו. לא נרשמו מקרי תמותה. בתוך חודש, 33 ילדים העבירו את האבנים; ביתר 17 החולים, האבנים הפכו קטנות יותר.

למרות התוצאות הטובות, החוקרים ממליצים על מעקב אחר ילדים אלו, להערכת ההשפעות ארוכות הטווח של צריכת הפורמולות המכילות מלמין.

J Urol2010;183:1533-1538

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה