משפחה

כריתה מיידית של כיס המרה עקב דלקת לבלב קלה מקצרת בבטחה את משך האשפוז בבית החולים (מתוך Annals of Surgery)

ממחקר חדש עולה כי כריתה מיידית של כיס המרה בחולים עם דלקת לבלב קלה, הינה אפשרות בטוחה כמו המתנה עד לחלוף התסמינים, ומקצרת את משך האשפוז בבית החולים ביומיים. הממצאים עשויים למצוא מענה למחלוקת הממושכת בקרב מנתחים.

לדברי החוקרים, הם מאמינים כי מתוצאות המחקר עולה עדות מספקת לכך שכריתת כיס מרה מוקדמת היא בטוחה ויעילה בחולים עם דלקת לבלב קלה, ואין צורך להמתין עד לנרמול רמות אנזימי הלבלב.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 49 חולים עם דלקת לבלב קלה (מדד Ranson של עד 3), לניתוח בגישה לפרוסקופית בתוך 48 שעות מהאשפוז בבית החולים, או להמתנה עד לשכוך הכאבים ונרמול המדדים המעבדתיים.

היעד העיקרי, משך האשפוז בבית החולים, עמד על -5.8 ימים בקבוצת הביקורת לעומת 3.5 ימים בקבוצת החולים שעברו ניתוח מיידי (p=0.0016).

בהשוואת הבטיחות של שתי הגישות, החוקרים מדווחים כי באף אחד מהמקרים לא נדרש מעבר מניתוח לפרוסקופי לכריתת כיס המרה בגישה פתוחה, ולא תועדו סיבוכים לאחר הניתוח או אשפוזים חוזרים.

שישה חולים בקבוצת ההתערבות המוקדמת וארבעה חולים בקבוצת הביקורת נזקקו לכולנגיוגרפיה רטרוגרדית (p=0.48).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי ניתן לזהות באופן יעיל חולים עם דלקת לבלב קלה בעת האשפוז (ללא צורך להמתין 48 שעות ומעלה). הם מסבירים כי בנוסף להערכת חומרת דלקת הלבלב לפי קריטריוני Ranson, הם לא כללו במחקר חולים עם טכיקרדיה, עליה בערכי BUN או בילירובין בדם, או חשד לכולנגיטיס. כמו כן, נלקחו בדיקות דם נוספות 12 שעות לאחר האשפוז, מיד לפני הניתוח. במידה והתוצאות היו תקינות, הם חשו כי ניתן להמשיך בבטחה לחדר הניתוח.

Ann Surg 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה