משפחה

הערכת היעילות של משאפי סטרואידים במניעת התלקחויות COPD (מתוך Chest)

אעפ”י שמשאפי סטרואידים עשויים למנוע התלקחויות COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease), מניתוח מחקרים אקראיים עולה כי תועלת זו זכתה לתהודה מוגזמת.

לדברי החוקרים, לאור האפשרות לתחלואה על-רקע השימוש במשאפי סטרואידים, חשוב להעריך מחדש את התועלת של משאפי סטרואידים, בעיקר בכל הנוגע להפחתת הסיכון להתלקחויות.

במהדורת פברואר של Chest מפרסמים החוקרים את תוצאות סקירה שכללה 11 מחקרים עם 8164 משתתפים, שזוהו בעקבות חיפוש במאגרי PubMed, EmBase ו-Cochrane Central Database of Controlled Trials (1988-2008). כל המחקרים ערכו השוואה בין משאפי סטרואידים ובין פלסבו, במטרה לבחון את ההשפעה על מניעת התלקחויות COPD.

מניתוח ראשוני של הממצאים עלה כי משאפי סטרואידים הפחיתו את הסיכון להתלקחויות COPD בשיעור של עד 18%. למרות שלא תועדה הטיית פרסום, החוקרים מציינים הטרוגניות משמעותית בין המחקרים.

מהערכת הרגישות של המחקרים, התועלת של מתן משאפי סטרואידים במניעת התלקחויות COPD הייתה מוגבלת לחולים עם ערכי FEV1 (Forced Expiratory Volume in One Second) של מתחת ל-50%. עם זאת, גם בחולים אלו, הירידה בסיכון הייתה צנועה בלבד (RR = 0.79), ועדיין תועדה הטרוגניות סטטיסטית.

במטה-רגרסיה, התועלת של טיפול במשאפי סטרואידים נעלמה לחלוטין, ללא-קשר לתפקוד הריאתי בתחילת המחקר.

החוקרים כותבים כי נראה שלמשאפי סטרואידים תועלת צנועה בלבד במניעת התלקחויות COPD, אם בכלל, ויש להתייחס בספקנות לשימוש בתרופות אלו בחולים עם COPD, תוך התייחסות ליחס סיכון-תועלת של הטיפול. עם זאת, מאחר שרק 11 מחקרים נכללו בסקירה, ולאור העובדה שהמטה-רגרסיה מתייחסת רק לערכים הממוצעים של FEV1 ולא לסטיית התקן, החוקרים מזהירים כי יש להתייחס בזהירות רבה לממצאים אלו.

הם קוראים לערוך מטה-אנליזה נוספת במטרה לבחון את הנושא.

Chest2010;137:318-325

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה