שתיית תה ירוק מורידה שיעורי תמותה הקשורים ל-CVD (מתוך JAMA)

במחקר חדש, שפורסם במהדורת ספטמבר של JAMA, השתתפו יותר מ-40,000 נבדקים ביפן. המחקר הראה כי שתיית תה ירוק מורידה משמעותית את מקרי המוות מ-CVD (cardiovascular disease) וכן את מקרי המוות מכל הסיבות בעיקר בנשים. אך לצריכת תה ירוק לא הייתה השפעה מועילה על התמותה מסרטן.

לדברי החוקרים המחקר שלהם מספק עדות חזקה בנוגע ליתרונות של שתיית תה ירוק בבני אדם על CVD, אך לא על סרטן, תוך הישענות על מדגם גדול של נבדקים.

הסיבה לסתירה בין האפקטים על תמותה מ- CVD ועל תמותה מסרטן במחקר הנוכחי איננה ברורה. עדות ממחקרים, שנעשו in-vitro בבעלי חיים, מצביעה על כך ששתיית תה ירוק יכולה לעכב תהליכים קרצינוגנים ותהליכים הקשורים ל-CVD. אך מחקרים אפידמיולוגים, שנעשו לאחרונה, הראו כי צריכת תה ירוק קשורה לירידה בפרופילי הסיכון הקרדיווסקולרי, לעומת זאת כמעט ולא הודגם מידע בנוגע לקשר בין צריכת תה ירוק וסרטן במקומות שונים.           תוצאות המחקר הנוכחי היו עקביות עם תוצאות של מחקרים אפידמיולוגים אלו.

לתה ירוק יש את ההשפעה הכי גדולה על שבץ

כמעט כל היפנים צורכים תה ירוק כאחד המשקאות הכי אהובים עליהם. מטרת המחקר הייתה לבדוק את הקשר בין צריכת תה ירוק ובין תמותה מכל הסיבות, תמותה בשל CVD ותמותה בשל סרטן במדגם גדול של אוכלוסייה, שכלל 40,530 נבדקים.

למשך 11 שנה (שיעור של תמותה מכל הסיבות, 86.1%) 4209 נבדקים מתו ועד ל-7 שנים (שיעור עבור תמותה מסיבה ספציפית, 89.6%) 829 נבדקים מתו מ- CVD, ו-1134 מתו מסרטן.

בהשוואה לנבדקים, ששתו פחות מכוס אחת של תה ירוק ביום, לאלה, ששתו 5 או יותר כוסות של תה ירוק ביום, היה סיכון לתמותה מכל הסיבות ושיעור תמותה בשל CVD, שהיה נמוך ב-16% (במהלך 11 שנות מעקב) ונמוך ב-26% (במהלך 7 שנות מעקב) בהתאמה.

הקשר ההפוך עם תמותה מ- CVD היה חזק יותר מאשר תמותה מכל הסיבות, ובקרב הסוגים של CVD, הקשר ההפוך הכי חזק נראה עבור תמותה משבץ.

צריכת תה ירוק משפיעה על תמותה מכל הסיבות ומ-CVD חזק יותר בנשים

הקשר ההפוך בין צריכת תה ירוק ובין תמותה בשל CVD או מכל הסיבות היה חזק יותר בנשים מאשר בגברים (p=0,08 עבור אינטראקציה עם המין). בנשים, HR ים רב משתני עבור תמותה מ-CVD לאורך עליה בקטגוריות של צריכת תה ירוק (מספר כוסות ליום) היו 1.00, 0.84, 0.69 ו-0.69 בהתאמה (p=0.004 עבור טרנד).

הסיבה לחוסר ההתאמה בין גברים ונשים עבור הקשר של צריכת תה ירוק לסיכון לתמותה מכל הסיבות ובשל CVD אינו ברור.

אפשרות אחת היא שייר של ערפלן הקיים בשל עישון סיגריות, זאת היות וגברים נוטים לעשן יותר, והקשרים ההפוכים בין צריכת תה ירוק ובין תמותה בשל CVD בולטים יותר בנבדקים, שלא עישנו מעולם. תוצאות אלה מציעות כי שיעורים גדולים יותר של עישון יכולים למסך את הקשר של צריכת תה ירוק ותמותה בשל CVD בקרב גברים.

החוקרים הוסיפו כי האפקט של תה ירוק הוא אפקט של סף יותר מאשר אפקט של מערכת יחסים של מנה תגובה, כך שאדם הצורך לפחות כוס תה ירוד אחד ביום יכול להשיג יתרון מסוים.

מספר מנגנונים ביולוגיים, כולל “לכידת” רדיקלים חופשיים ומאפיינים של אנטי אוקסידנטים, הוצעו כהסברים ליתרונות של צריכת תה ירוק. לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הציעו כי תה ירוק משפיע טוב על יתר לחץ דם, על רמות של LDL ועל טרשת עורקים.

לסיכום, יש עדיין צורך במחקרים קליניים בכדי לאשר את האפקט המגן של תה ירוק מפני התמותה.

JAMA. 2006;296:1255-1265 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה