משפחה

הקשר בין חומצות שומן חופשיות והתפקוד הלבבי בחולים הסובלים מהשמנת-יתר (Am J Clin Nutr)

ממחקר חדש עולה כי בחולים הסובלים מהשמנת-יתר שכיחה רמה גבוהה של חומצות שומן חופשיות, הקשורה בתפקוד דיאסטולי ירוד של חדר שמאל. השמנת-יתר מאופיינת בדיסרגולציה של המטבוליזם בגוף ומטרת המחקר היתה לקבוע אם הפרעה זו למטבוליזם משפיעה לרעה על התפקוד הלבבי.

מחקרים קודמים מצאו כי חולים הסובלים מהשמנת-יתר מאופיינים בקונטרקיטליות אבנורמלית של הלב, אך המנגנון להפרעה אינו ברור. חלק מהמחקרים העלו את האפשרות שהמנגנון קשור באספקה מוגברת של סובסטרטים, דוגמאת חומצות שומן חופשיות, לרקמת הלב. עודף הליפידים והמטבוליטים של סוכר עשוי לפגוע בתפקוד הלבבי.

במחקר הנוכחי העריכו החוקרים את המדדים המטבוליים והלבביים ב-64 חולים עם BMI גבוה מ-35. חציון גיל המשתתפים עמד על 46 שנים וחציון BMI עמד על 51.5.

38% מהמשתתפים היו חולים בסוכרת, 53% סבלו מיל”ד ותנגודת לאינסולין אובחנה ב-90% מהמשתתפים.

החוקרים לא מצאו השפעה של מדדי אנתרופומטריים או תנגודת לאינסולין על התפקוד הקונטקרקטילי של חדר שמאל. בניגוד לכך,נמצא קשר הפוך בין רמת חומצות שומן חופשיות, שהיתה גבוהה באוכלוסיית המחקר, ובין התפקוד הדיאסטולי. יתרה מזאת, ב-40% מהמשתתפים זוהתה הפרעה דיאסטולית לאחר תיקנון לגיל הנבדק.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות המחקר תומכות בהשערה הרווחת לפיה עודף חומצות שומן חופשיות פוגע בתפקוד הלבבי. החוקרים מכינים בימים אלו מחקר לבדיקה אם ההפרעות המטבוליות והלבביות, השכיחות בחולים הסובלים מהשמנת-יתר, הפיכות בעקבות ניתוח להצרת קיבה.

Am J Clin Nutr 2006;84:336-341

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה