משפחה

האם חשיפת התגמולים הפיננסים הניתנים לרופא יכולה לשפר את יחסיו עם החולה? (מתוך Archives of Internal Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת מארס של Archives of Internal Medicine, עולה כי חשיפת התגמולים הכלכליים הניתנים לרופאים יכולה להעלות את נאמנות החולה ולא פוגעת באמון החולה ברופאיו.

המחקר מציע, שרופאים, מושלים ויוצרי פוליסת ביטוח, ישקלו מחדש באם לחשוף את התגמולים ככלי לקידום האינטרסים של החולים ושל הרופאים עצמם.

מאז 1990 הועלו דאגות לגבי האפשרות, ששכר הרופא פוגע באיכות הטיפול. הרבה מדינות העבירו חוקים, שדורשים לחשוף את התגמולים המוצעים לרופאים, אך רוב קבוצות הרופאים לא מספקים מידע זה לחוליהם.  המתנגדים לתוכנית זו טוענים, שחשיפה זו לא תועיל לחולים, ואף יכולה לפגוע ביחסי רופא חולה.

במחקר השתתפו 8000 נבדקים בשתי קבוצות התמחות גדולות בבוסטון ובלוס אנג’לס. למחצית מהם נשלח מכתב בדואר הכתוב ע”י ממונה רפואי בכיר, שהסביר כיצד הרופאים בקבוצה מתוגמלים, בעוד שהחצי השני של החולים לא קיבל שום מכתב.

שתי קבוצות ההתמחות קיבלו תשלום ממספר חברות ביטוח, שכלל מס גולגולת ושירותים בתשלום, כמו כן, לרופאים שילמו על בסיס שילוב של משכורת ותגמולי שירותים רפואיים.

שלושה חודשים לאחר מכן, הנבדקים תוחקרו בנוגע לידע שלהם על איך הרופא מתוגמל, האמון והנאמנות שלהם ברופא המטפל.

חולים, שקיבלו מכתב, ידעו לזהות ביתר דיוק את הפיצוי שמקבל הרופא שלהם, בבוסטון לדוג’, חולי בקרה מעטים ענו על השאלה נכון בהשוואה לחולים, שקיבלו את המכתב.

הנבדקים, שזכרו שקיבלו את המכתב, יותר האמינו שקיבלו מספיק מידע בכדי להבין איך מבנה הפיצוי שהרופא שלהם מקבל, יכול להשפיע על איכות הטיפול המסופק להם.

כשלושת רבעי מהחולים, שזכרו שקיבלו את המכתב, אמרו שהמידע לא השפיע על רמת האמון שלהם ברופא, בעוד, שבערך רבע מהם אמרו, שהמידע העלה את האמון ברופא. פחות מ-5% מהחולים בכל עיר אמרו, שהמידע הוריד את האמון שלהם ברופא.

חולים, שחשפו בפניהם את התגמולים, נטו קצת יותר להגיד, שהם הרגישו נאמנים לקבוצת הרופאים שלהם ולא יחליפו אותה.

יותר ממחצית החולים אמרו, שהם לא יודעים מספיק לגבי הפיצוי הניתן לרופאים שלהם, על מנת לשפוט אם יש לו אפקט על הטיפול הרפואי שלהם.

לדברי החוקרים, צריך מאמצים יצירתיים בעתיד בכדי לשפר את הבנת החולים בנוגע לקיום או חסר של קונפליקטים פיננסים משמעותיים הקשורים לטיפול הרפואי ומערכת היחסים שלהם עם הרופאים. חשיפת התגמולים עתידה למלא תפקיד חשוב במאמץ זה.

Arch Intern Med 2006;166:623-628

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה