Oseltamivir אינו מרסן שפעת עופות (New Engl J Med)


ממחקר חדש שפורסם ב-NEJM עולה כי Oseltamivir לבדו אינו יעיל מספיק כנגד שפעת העופות, אפילו אם החולה מתחיל לקחת את המינונים המתאימים זמן קצר לאחר הופעת התסמינים. שני מאמרים אחרים בגליון מזהירים כי התרופה עשויה לאבד בנוסף גם את יעילותה כנגד שפעת עונתית, אם תינתן ללא הצדקה.

במאמר הראשון מתארים הכותבים את בידודו של זן Influenza A (H5N1) עמיד ל- Oseltamivir משני חולים שנפטרו מהזיהום. במקרה אחד, ילדה בת 13, שהחלה לקחת את התרופה תוך 48 שעות מהופעת התסמינים.

במקרה שלה, נראה כי התפתחות העמידות לתרופה היתה קשורה בהחמרה במהלך הקליני של המחלה. בעוד שהקורולציה אינה דפינטיבית, היא מאוד משכנעת ומדאיגה.

הכותבים מזהירים כי אגירת התרופה באופן אישי, עשויה לבהיא לנטילת מינונים לא-הולמים, לתקופות זמן לא-מתאימות, למחלה שעשויה כלל להיות מחלה אחרת משפעת. כל הפקטורים הללו יכולים לתרום להתפתחות שפעת עונתית עמידה ל- Oseltamivir.

Oseltamivir אינה רק קו ההגנה הראשון מפני שפעת, אלא גם התרופה היחידה הקיימת במקרים של חולים במצב קשה מאוד, שאינם יכולים לקבל תרופות בשאיפה.

מאמר אחר התייחס לסוגיה אם רופאים צריכים לתת מרשמים של Oseltamivir לפי דרישה.

מנקודת מבט של רופא-חולה, הרופא אינו מחוייב לתת מרשם לתרופה, ומנקודת מבט של בריאות הציבור, הרופא למעשה מחויב לא לתת מרשם זה, בהתחשב בסיכון ששימוש אקראי יוביל להתפתחות עמידות לתרופה.

השימוש בשנה האחרונה ב- Oseltamivir צריך לעורר את מומחי בריאות הציבור לשקול את הדילמה הניצבת בפני רופאים שעומדים בפני מחויבות כפולה לנבדקים ולבריאות הציבור.

New Engl J Med 2005;25:2633-2637,2667-2672.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה