משפחה

מחלת מיסב השן חמורה קשורה לפרופיל ליפופרוטאיני אתרוגני (J Lipid Res)

לאנשים עם דלקת אגרסיבית במיסב השן יש גודל חלקיקי LDL ממוצע קטן יותר ומספר חלקיקי LDL גבוה יותר, דבר העשוי להסביר את הסיכון הגבוה למחלות קרדיווסקולריות.

מחקרים קודמים הציעו כי המנגנון הקושר בין דלקת מיסב השן לטרשת עורקים יתכן ומערב ליפופרוטאינים בפלזמה. בכדי לבדוק קשר זה, השוו החוקרים רמות ליפופרוטאין בסרום ב-12 נבדקים עם דלקת אגרסיבית במיסב השן ו-12 נבדקי ביקורת בריאים ללא המחלה.

על פי הדיווח בגיליון דצמבר של Journal of Lipid Research, לאלו עם מחלה פריודנטלית היו רמות גבוהות משמעותית של טריגליצרידים בפלזמה, כנראה בשל עלייה ב-LDL וליפופרוטאינים בצפיפות בינונית.

באנליזה שלהם ראו החוקרים כי לאלו עם מחלת מיסב השן היה גודל חלקיקי LDL ממוצע קטן יותר, רמות גבוהות יותר של חלקיקים בפלזמה, וסה”כ LDL גבוה יותר.

בהשוואה לחלקיקי LDL גדולים יותר, לקטנים יש אפיניות נמוכה לרצפטור apo-B/E, אפיניות גבוהה לפרוטאוגליקנים של דופן כלי הדם, ותכולה נמוכה יותר של נוגדי חימצון, כולם מאפיינים אתרוגנים.

כמו כן הם מצאו פעילות נמוכה יותר של פקטור משפעל טסיות אצטילהידרולאז הקשור ל-LDL. מחקרים קודמים הראו כי ל-PAFAH השפעות אנטי אינלפלמטוריות, אנטי טרומבוטיות, ואנטי פרוליפרטיביות.

יתכן ויועיל לבדוק נבדקים עם דלקת אגרסיבית במיסב השן לשומנים ופעילות PAFAH, כך שתינתן הפנייה לטיפול אם יש צורך בכך.

לידיעה במדסקייפ

J Lipid Res 2005.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה