חומצות שומן אומגה-3 משפרות תפקוד ריאתי בחולי COPD (מתוך Chest)

ממחקר חדש עולה כי תוספת חומצות שומן אומגה-3 משפרות את תפקודי הריאות של חולי Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD). 

למרות שהמחקר היה קטן, החוקרים מאמינים כי הממצאים מספיקים כדי להמליץ על דיאטה עשירה ב-Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acid (PUFA), כגישה יעילה לטיפול ב-COPD.

COPD, גורם התמותה החמישי בעולם, מאופיין בדלקת כרונית. עם זאת, אין תרופה יעילה לריפוי הדלקת. תוספי תזונה הכוללים Omega-3 PUFA, בעלי אפקט נוגד-דלקת.

במחקר הנוכחי עקבו אחר 64 חולי COPD, שחולקו באקראי לטיפול ב-400 קילוקלוריות ליום של תוסף מזון עשיר ב-Omega-3 PUFA (n-3 Group), או תוסף שאינו כולל n-Omega-3 PUFA (n-6 Group), למשך שנתיים.

בקבוצה n-3 נרשם שיפור משמעותי במבחן 6-דקות הליכה, מדד Borg לקוצר נשימה, וריוויון חמצן בעורקים. למרות שרמות Leukotriene B4 (LTB4) בסרום ובכיח, ורמות TNF-alpha ו-Interleukin 8 (IL-8) בכיח ירדו בצורה משמעותית בקבוצת n-3.

לא נמצא הבדל משמעותי במדדי הדלקת הללו בקבוצת n-6.

תופעות לוואי כללו שלשול קל בשני נבדקים בקבוצת n-3 וב-3 נבדקים בקבוצת n-6, ובחילות ב-3 נבדקים בכל קבוצה. עם זאת, התסמינים היו קלים, והשתפרו עם טיפול. מניתוח הנתונים עולה כי דיאטה עשירה ב-Omega-3-PUFA תרמה באופן משמעותי לשינוי הנצפה ברמות הציטוקינים.

לסיכום, החוקרים ממליצים תמיכה תזונתית של דיאטה עשירה ב-Omega-3 PUFA כשיטה בטוחה ופרקטית לטיפול ב-COPD. המינון של Omega-3 PUFA במחקר היה קטן בהשוואה למינון הסטנדרטי המשמש למחלות קרדיווסקולריות. יש מקום לבצע מחקרים נוספים באשר להשפעות של מינונים גבוהים של Omega-3 PUFA לטיפול בחולי COPD.

Chest. 2005;128:3817-3827

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה