משפחה

בודקים שהוכשרו יכולים לזהות ילדים בגיל הגן הסובלים מהפרעות בראיה

מחקר שנערך בקרב יותר מ-1,400 ילדים מעיד כי אחיות ואנשים שעברו הכשרה מיוחדת יכולים לבצע ביעילות בדיקות ראיה לזיהוי ילדים בגיל הגן הסובלים מהפרעות בראיה. הבודקים הצליחו לזהות עד 68% מהילדים הסובלים לפחות מהפרעה אחת מתוך הפרעות הראיה השכיחות ביותר בילדים: amblyopia (עין עצלה), strabismus (פזילה), טעויות רפרקטיביות (ליקוי ראיה שניתן לתיקון באמצעות משקפיים או עדשות מגע) או ליקוי ראיה שאיננו קשור להפרעה ברורה כלשהי.

הממצאים מעידים כי ניתן לקבל תוצאות דומות תוך שימוש בבדיקות ייחודיות לביצוע סריקה בילדים בגיל הגן. מטרת מחקר ה-Vision In Preschoolers (ה-VIP) היתה לבדוק האם בדיקות סריקה עשויות לזהות במדיוק ילדים בגיל הגן שיפיקו תועלת מביצוע בדיקות ראיה מקיפות.

בשלב מוקדם של המחקר נמצא כי 4 בדיקות ראיה המשמשות באופן שכיח בסריקות יעילות יותר מ-7 בדיקות מסחריות אחרות בזיהוי בעיות ראיה בקרב ילדים בגיל הגן. בשלב הראשון במחקר השוו אופטימטריסטים ורופאי עיניים בין 11 בדיקות סריקה מסחריות באבחון הפרעות עיניים בילדים. הם בחנו 2,588 ילדים ברכב מסחרי שחולק ל-4 חדרי בדיקה. הם גם ביצעו בכל ילד בדיקת עיניים מקיפה תוך שימוש בפרוצדורות אבחון מוכרות.

איכותן של 11 הבדיקות נבדלה מאוד כשבוצעו באופן זה. הבדיקות הטובות ביותר זיהו שני שלישים מהילדים שסבלו מהפרעת ראיה אחת לפחות וכ-90% מהילדים שסבלו מאחד מהמצבים החשובים ביותר. הבדיקות ששימשו לזיהוי טעויות רפרקטיביות (קוצר ראיה, רוחק ראיה, או אסטיגמטיזם) ובדיקה אחת ששימשה לבחינת חדות הראיה נמצאו מדויקות יותר מיתר הבדיקות בגילוי ילדים הסובלים מבעיות ראיה.

אחד החוקרים, ד”ר Sieving, מסביר כי התוצאות מעודדות שכן זוהו הכלים המתאימים ביותר לביצוע בדיקות סריקה בילדים בגיל הגן ומשום שהוכח שאנשים ואחיות שהוכשרו יכולים לבצע את הבדיקות ביעילות. הוא מוסיף כי ככל שגילוי הבעיה מוקדם יותר עולה הסבירות להצלחת הטיפול ומכאן חשיבות השמירה על בריאות הראיה בילדים.

בשלב השני של המחקר, נבחרו אנשים ואחיות שהוסמכו לבצע את בדיקות הסריקה בקרב 1,452 ילדים. סריקה בוצעה בקרב כל הילדים שנכשלו בבדיקת סריקה בסיסית ומדגם אקראי של ילדים שעברו את הבדיקה הבסיסית.

בדיקות הסריקה שבוצעו כללו 3 מהבדיקות שנמצאו טובות ביותר בשלב הראשון של המחקר ואת בדיקת חדות הראיה. בנוסף ביצעו הבודקים בדיקה של תפיסת תלת-מימד בילדים. כל הילדים עברו גם בדיקת עיניים סטנדרטית מקיפה על-ידי רופא או אופטימטריסט ברכב הבדיקות.

בבדיקה באמצעות refractors אוטומטיים העלו הבודקים תוצאות בעלות שיעור דיוק דומה לזה של הבדיקות שבוצעו בשלב הראשון של המחקר. האחיות זיהו נכונה כ-68% מהילדים הסובלים מהפרעת ראיה, לעומת 62% שזוהו על-ידי יתר הבודקים. יחדיו זוהו יותר מ-80 %מהילדים הסובלים מהבעיות הנחשבות לחמורות ביותר. באמצעות טבלאות סמלים שהוצבו במרחק 10פיט, לא הצליחו הבודקים לזהות אותה כמות של ילדים הסובלים מהפרעת ראיה שזוהו בשלב הראשון. אולם, תוצאות כאשר הבודקים שאינם אחיות ביצעו בדיקה פשוטה יותר במרחק 5 פיט, הם זיהו נכונה 61% מהילדים הסובלים מהפרעותב ראיה. בבדיקת תפיסת העומק זיהו האחיות שיעור דומה מהילדים הסובלים מבעיה בראיה בהשוואה ליתר הבודקים (45% לעומת 40%).

החוקרים משערים כי 2%-5% ילדים בגילאי 3-5 שנים סובלים מעין עצלה, 3%-4% מהם סובלים מפזילה וב-10%-15% מצויה טעות רפרקטורית משמעותית. אחת החוקרות, ד”ר Schmidt, מסבירה כי ההערכה הינה שכ-15% מהילדים בגילאי 3-5 שנים סובלים מבעיה שללא טיפול עלולה לפגוע בראייתם. היא מוסיפה כי הורים רבים אינם מודעים לכך שהילד סובל מבעיה מכיון שהיא אינה כרוכה בכאבים והילד אינו מסוגל לדעת מה אמורה להיות ראיה תקינה.

ד”ר Schmidt מסבירה כי לזיהוי מדויק ויעיל של הילדים הסובלים מהפרעת ראיה בגיל זה חשיבות עצומה על תוצאות הראיה שלהם. היא מסכמת כי במידה ותוצאות בדיקות הסריקה מעידות כי יש לבצע בדיקת מעקב של הילד, על ההורים להתייעץ בנוגע להמשך טיפול וכי על ההורים להיות מודעים לכך שבדיקות הסריקה אינן תחליף לבדיקה מקיפה של איש מקצוע, אולם הן חשובות בזיהוי ילדים שיתכן שדרושה בהם בדיקה מקצועית.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה