Rimonabant מפחיתה שומנים, משקל ואדיפוסיטי

תוצאות סופיות של מחקר RIO-Lipids על rimonabant (או Acomplia), חסם אנדוקנבינואיד סלקטיבי לרצפטורCB1 מציעות כי גישת תרופה אחת לטיפול במגוון בעיות רפואיות הקשורות לסוכרת אולי יהפוך לסטנדרט בקרוב. Rimonabant, הראשון במשפחה חדשה של תרופות של חסמי CB1, נמצא כמשפר רמות המוגלובין A1c, מפחית רמות שומנים ולחץ דם, ומפחית משקל והיקף מתניים, מדווחים חוקרים בכנס השנתי של איגוד הסוכרת האמריקאי.

בחולים שלקחו 20 מ”ג rimonabant, רמות HbA1c ירדו ב-0.7% מרמות ההתחלה של 7.3%, וירידה במשקל ובהיקף מתניים של 11.7 lb ו-2 בהתאמה, בהשוואה לאלו שקיבלו פלצבו. רמות כולסטרול HDL וטריגליצרידים השתפרו משמעותית.

זוהי אפשרות חדשה לטיפול בסוכרת מסוג 2 באמצעות טיפול במספר גורמי סיכון קרדיואמבולים. השיפור המשמעותי העקבי במספר גורמי סיכון היה ראוי לציון. שיפור משמעותי ב-HbA1c באוכלוסיה שהיתה כבר בשליטה הוא יתרון נוסף של התרופה ואחד מהממצאים החשובים של המחקר. בנוסף, 43% מהחולים שלקחו 20 מ”ג השיגו רמות HbA1c מתחת ל-6.5%.

עלייה ב-HDL היתה 15.4% באלו שלקחו את המינון הגבוה ביותר של התרופה במחקר, בהשוואה ל7.1% בקבוצת הפלצבו. השיפור ברמות טריגליצרידים בקבוצת הטיפול היה צנוע בהשוואה לפלצבו, עם ירידה של 9.1% ו-7.3% בהתאמה. השיפור בלחץ דם לא היה משמעותי סטטיסטית.

המחקר בשלב 3 כלל 1,045 חולים עם השמנה וסוכרת מסוג 2, בגיל ממוצע של 54 שנים ו-BMI של 34. רמות HbA1c בתחילת המחקר היו 7.5%. המשתתפים קיבלו באקראי 20 מ”ג (n = 315) או 5 מ”ג (n = 303) של rimonabant או פלצבו (n = 317).

תופעות לוואי בחולים בקבוצת הטיפול היו חולפות או קלות ברובן. הנפוצה ביותר לחולים שלקחו 20 מ”ג היתה בחילה, שכללה 12.1% מהחולים, סחרחורת ושלשול. היארעות היפוגליקמיה היתה ב-5.3% מהחולים שקיבלו 20 מ”ג. מספר קטן של חולים דיווחו גם הפרעות במצב רוח.

אם הסיכונים ותופעות הלוואי מינימלים ופרופיל היעילות והבטיחות שנראה במחקר זה ימשיך במחקרים אחרים, הגישה אותה מייצגת rimonabant תהווה דרך טיפול חדשה בגורמי סיכון סכרתיים. האידיאל הוא תרופה אחת שתטפל בכל. אך ברור שהעניין לא פשוט. נראה כי rimonabant בטוחה וסבילה, אך יש צורך בנסיון נוסף עם התרופה, והעובדה שהיו הפרעות במצב רוח מהווה דאגה.

ADA 65th Annual Scientific Sessions: Abstract 7-LB. Presented June 12, 2005

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת: התרופה, שהקהיליה המקצועית מצפה לה בדריכות, עדיין בתהליך ניסויים ורישום ואינה זמינה למעט בניסויים קלינים

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה