זריזות מנטלית מואטת עם סוכרת, אך הזיכרון לא נפגע (Diabetes Care)

חלק מהתיפקודים הקוגנטיבים אינם נפגעים בחולים עם סוכרת מסוג 1, מדווחים חוקרים הולנדים. נראה כי מהירות התהליך המנטלי מואטת, אך למידה וזכרון כמעט ולא נפגעים.

שיעור הקשיים הקוגנטיבים הוא נמוך, מדווחות ד”ר ברנדס ושותפיה, אך אפילו צורות קלות של קשיים קוגנטיבים עלולות להפריע לתפקוד יומיומי.

החוקרים השתמשו במאגרי מידע לזהות מחקרים בנושא ביצועים קוגנטיבים בחולי סוכרת. 33 מחקרים נכללו באנליזה.

כפי שדיווחו בגיליון מרץ של Diabetes Care, הצוות העריך שטחים קוגנטיבים של אינטיליגנציה, למידה וזכרון, פעילות פסיכומוטורית ועיבוד מידע, תשומת לב, גמישות קוגנטיבית, תפיסה ויזואלית, ושפה. בנוסף הם בדקו את ההשפעה האפשרית של משתני מחלות, כולל אפיזודות חוזרות של היפוגליקמיה ובקרה מטבולית.

בהשוואה עם נבדקים לא סוכרתיים, לנבדקים עם סוכרת מסוג 1 היו ביצועים נמוכים משמעותית באינטיליגנציה, מהירות עיבוד מידע, ויעילות פסיכומוטורית. כמו כן נצפה ביצוע נמוך יותר בשטחי תשומת לב ויזואלית, גמישות קוגנטיבית ותפיסה ויזואלית.

האנליזה אינה תומכת ברעיון כי ישנן השפעות שליליות חשובות מאפיזודות חוזרות של היפוגליקמיה חמורה על תיפקוד קוגנטיבי. מצד שני, נראה כי סיבוכים מיקרווסקולרים כמו רטינופתיה ונוירופתיה קשורים בקוגניציה לקויה.

השאלות העיקריות שלא נענו לגבי השפעת סוכרת על ליקוי קוגנטיבי קשורות לתרומה יחסית של משתני מחלות שונים, כמו משך סוכרת ורמת בקרה גליקמית.

Diabetes Care 2005;28:726-735

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה