מצב סוציואקונומי עשוי להשפיע על שרידות לאחר שבץ (Stroke)

על פי תוצאות מחקר חדש, לאחר שבץ חמור, חולים עם הכנסה נמוכה ועבודות של צווארון כחול הם בעלי סיכון עולה לתמותה בהשוואה לאלו עם הכנסה גבוהה יותר ועבודות צווארון לבן, ללא קשר לחומרת השבץ.

החוקרים חיפשו קשר בין מצב סוציואקונומי ותמותה ארוכת טווח ב-2606 מבוגרים אשר עברו שבץ איסכמי חריף והיו במעקב 2.5 שנים בממוצע.

בהשוואה לעובדי צווארון לבן, יחס הסיכון למוות לאחר שבץ היה 1.87 בקרב עובדים לא מאומנים ו-1.61 בקרב עובדים מאומנים, מדווחים החוקרים בגיליון דצמבר של Stroke.

קשר בין מצב תעסוקתי ותמותה עלה מניתוח הנתונים. לאלו שפרשו מוקדם היה סיכון יחסי לתמותה של 1.75 בהשוואה לאלו שעדיין עבדו בזמן השבץ.

הכנסה היתה קשורה באופן דומה לתמותה לאחר השבץ. בהשוואה לחולי שבץ בקבוצת ההכנסה הגבוהה ביותר, אלו שנמצאו במקום השני והשלישי להכנסה הנמוכה ביותר היו עם סיכון יחסי לתמותה של 1.6 ו-1.71, בהתאמה.

ההשפעה המשמעותית של מצב סוציואקונומי על תמותה לאחר שבץ באוסטריה היתה מפתיעה בהתחשב בעובדה כי למדינה יש תוכנית ביטוח בריאות לאומית המבטיחה גישה עולמית לטיפול רפואי.

המחקר מראה כי גם במדינות עם מערכת בריאות מצויידת, מצב סוציואקונומי עדיין משפיע על תמותה לאחר שבץ.

בעוד שמספר מחקרים קודמים הראו על קשר בין מצב סוציואקונומי נמוך ותוצאות דלות לאחר שבץ, יש לשים לב כי במחקר זה החוקרים העריכו את השפעת המצב הסוציואקונומי של הפרט ותמותה לאחר שבץ.

חלק ניכר מההשפעה כנראה בעקבות מצב הפרט לאחר השבץ, אך על פי הנתונים עשויה להיות השפעה ממושכת של מצב סוציואקונומי אפילו לאחר אירוע השבץ.

Stroke 2004;36

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה