מתן משולב של enbrel ו-methotrexate יעיל בטיפול בדלקת מפרקים (Lancet)

על-פי תוצאות מחקר אקראי וכפול-סמיות שפורסם לאחרונה, מתן טיפול משולב של enbrel יחד עם methotrexate יעיל יותר ממתן כל אחת מהתרופות לבדה בהפחתת הסימפטומים והרס המפרקים בחולים הסובלים מ- rheumatoid arthritis.

החוקר הראשי מסביר כי זוהי ההדגמה הראשונה לכך שניתן ליצור שיפור בשחיקה הנגרמת בשל rheumatoid arthritis במהלך הזמן באמצעות ניסוי מבוקר, ולכן מספקת עדות כי קיימת אפשרות ביולוגית וקלינית לתיקון מפרקים שנהרסו על-ידי המחלה.

למרות שכל אחת משתי התרופות ידועות כיעילות בטיפול ב-rheumatoid arthritis, זוהי הבדיקה הראשונה שמשווה את השימוש בשתיהן יחד לשימוש בכל אחת מהן בנפרד.

682 נבדקים הסובלים מ-rheumatoid arthritis חולקו אקראית לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה טופלה באמצעות enbral במתן תת-עורי במינון של 25 מ”ג פעמיים בשבוע, הקבוצה השניה טופלה במתן אורלי של methotrexate במינון של עד 20 מ”ג בשבוע, והקבוצה השלישית קיבלה את שני הטיפולים. 522 נבדקים השלימו את הניסוי, לא נמצא שוני בעל משמעות באחוזי הנשירה של הנבדקים בקבוצות השונות.

בקבוצת הטיפול המשולב נצפתה יעילות גבוהה יותר של הטיפול מזו שנצפתה בקבוצות הטיפולים הבודדים, על פי מדידת השטח שמתחת לעקומה כעבור 24 שבועות בבדיקת אינדקס מספרי של התגובה הראומטולוגית. הבדל משמעותי ביעילות הטיפול נמצא בין מתן הטיפול המשולב לבין מתן כל אחד מהטיפולים הנפרדים (P<.0001) ובין הטיפול באמצעות enbrel לטיפול ב-methotrexate (ערך P<.0034).

כעבור שנה, ב 80% מהנבדקים שטופלו ב enbrel בשילוב עם methotrexate לא נצפו כל שינויים רדיוגרפיים במפרקים. זאת לעומת 68% בקרב נבדקים שטופלו ב enbrel בלבד ו 57% בקרב נבדקים שטופלו ב methotrexate בלבד. כמו כן, כעבור שנה הוגדרה נסיגה במדד ה Total Sharp score בקרב הנבדקים שטופלו ב enbrel בשילוב עם methotrexate  .   

במאמר מערכת מצורף סוקר הכותב מחקרים קודמים שמצאו כי כדאי להתחיל בטיפול יעיל במסגרת הזמן הקריטית בה סביר יותר שהדלקת תגיב לטיפול.

הוא כותב כי על הניסויים הבאים להערך בנבדקים שבהם הופיעה המחלה זה עתה ועליהם לאשש או להפריך את התפיסה לפיה קיים חלון הזדמנויות. הוא מסכם כי במידה ותיזמון יתגלה כגורם קריטי יהיה צורך להעריך מחדש את הרווח הכרוך בתרופות ובטיפולים השונים הקיימים.

Lancet. 2004;363:675-681, 670-671

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה