ניתוח בריאטרי מלווה בסיכון מופחת לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כבד על-רקע הפרעה מטבולית (מתוך כנס ה-DDW)

כבד

מנתונים שהוצגו במהלך כנס ה-Digestive Disease Week עולה כי ניתוח בריאטרי מלווה בשיפור התוצאות הקליניות ומשתלם מבחינת מאזן עלות-תועלת בחולים עם מחלת כבד סטאטוטית משנית להפרעה מטבולית (Metabolic dysfunction-Associated Steatotic Liver Disease, או MASLD).  

החוקרים מסבירים כי נכון להיום, השמנה וההשלכות המטבוליות שלה, כולל מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, ממשיכים במגמת העליה משנה לשנה ושכיחות מחלת כבד ושמני עומדת על 30% מהאנשים ברחבי העולם, כך שמדובר במחלת הכבד הכרונית הנפוצה ביותר.

במחקר הרטרוספקטיבי הנוכחי התבססו החוקרים על נתונים ממאגר National Inpatient Sample של פרויקט ה-Healthcare Utilization Project להשוואת התוצאות הקליניות על-רקע ניתוח בריאטרי במבוגרים עם MASLD, אשר בעבר כונתה מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול. התוצאים שנבחנו כללו תמותה באשפוז, משך אשפוז וסך הוצאות אשפוז.

החוקרים זיהו 122,275 חולים עם MASLD, מהם 1,259 עברו ניתוח בריאטרי (גיל ממוצע של 47 שנים; 83% נשים) בשנת 2020 ו-121,016 לא עברו התערבות דומה (גיל ממוצע של 62 שנים; 61% נשים).

מהנתונים עולה כי שיעורי התמותה באשפוז היו נמוכים יותר משמעותית באלו לאחר ניתוח בריאטרי (פחות מ-1% לעומת 4%, p=0.007); משך האשפוז היה קצר יותר (2.7 ימים לעומת 6 ימים) והוצאות אשפוז היו נמוכות יותר (74,516 דולרים לעומת 77,430 דולרים).

עוד מדווח כי בחולים לאחר ניתוח בריאטרי תועדו פחות סיבוכים, כולל נזק כלייתי חד (4.6% לעומת 30%; יחס סיכויים מתוקן של 0.24, רווח בר-סמך 95% של 0.13-0.43) ואי-ספיקת לב חדה (1.9% לעומת 13%, יחס סיכויים מתוקן של 0.49, רווח בר-סמך 95% של 0.18-1.40).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ישנה חשיבות להערכה נוספת של ניתוח בריאטרי בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, בעיקר על-רקע הצגת תרופות חדשות העשויות לסייע בטיפול במחלת הכבד הכרונית.

מתוך כנס ה-Digestive Disease Week

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה