טרום-סוכרת מלווה בצמצום מגוון מיקרוביאלי במערכת העיכול (Nutrients)

המגוון הביולוגי של המיקרוביום במערכת העיכול מצומצם יותר בחולים עם טרום-סוכרת לעומת נבדקים בריאים, כאשר ההרכב כולל כמות קטנה יותר מהזנים המעורבים במסלולים עיקריים של פיזיולוגיה ומטבוליזם, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Nutrients.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הוכיחו את הקשר בין הרכב החיידקים במעי, הרגלי תזונה, משק סוכר ועמידות לאינסולין, אך אין מחקרים באוכלוסייה אסיאתית. כעת הם ביקשו לבחון את ההבדלים בהרכב המיקרוביום של המעי בין חולים עם טרום-סוכרת ונבדקים בריאים.

מדגם המחקר כלל 57 חולים עם טרום-סוכרת אשר נבחנו אל מול נתונים ממאגר Biobank אודות 60 מבוגרים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת (כולם בגילאי 18-65 שנים). כל המשתתפים עם טרום-סוכרת התבקשו למלא יומן תזונה בן שלושה ימים ולאסוף דגימות צואה בום השלישי.

בסופו של דבר, נאספו 117 דגימות צואה.

החוקרים בחנו את ההבדלים בהרכב המיקרוביום של המעי לפי חמש קבוצות מזון עיקריות: פחמימות, חלבונים, שומנים, סיבים וקלוריות.

מהנתונים עולה כי המגוון הביולוגי היה מצומצם יותר בחולים עם טרום-סוכרת לעומת נבדקים בריאים (p<0.05). מנתוני דגימות צואה מנבדקים בריאים ב-Biobank לעומת חולים עם טרום-סוכרת עלה כי בקרב חולים עם הפרעה במשק סוכר שכיחות יחסית גבוהה יותר של חיידקים התומכים בשלמות רירית המעי, דוגמת Anaerostipes ו-Faecalibacterium. דגימות מנבדקים בריאים הדגימו גם שכיחות יחסית גבוהה יותר של Blautia, Bifidobacterium, Clostridium, Medterraneibacter ו-Butyricicoccus.

חיידקי Bacteroides, Phascolarctobacterium, Parabacteroides ו-Paraprevotella היו נפוצים יותר בדגימות צואה מנבדקים עם טרום-סוכרת.

דגימות צואה מחולים עם ההפרעה במשק הסוכר שהקפידו על דיאטה דלת פחמימות או עתירת פחמימות הדגימו מגוון מיקרוביום מעי גדול יותר (p<0.05) ושכיחות יחסית גבוהה יותר של Coprococcus, הפועל עם סיבים תזונתיים לשמירה על שלמות מחסום המעי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכה מאוזנת של חומרי תזונה הולמים ודיאטה עתירת-סיבים עשויה לסייע בשמירה על מטבוליזם פיזיולוגי תקין ומגוון חיידקים הולם במערכת העיכול.

Nutrients, April 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה