שכיחות מחלת תריס אוטואימונית גבוהה כפליים במבוגרים עם COVID-19 (מתוך Front. Endocrinol)

קורונה

במבוגרים המאושפזים עם COVID-19 סיכוי גבוה יותר לקבלת תוצאה חיובית בבדיקת נוגדנים כנגד TPO (או Thyroid Peroxidase) כשלושה חודשים לאחר הזיהום הנגיפי, בהשוואה למבוגרים שלא חלו בקורונה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מאיטליה שפורסמו בכתב העת Frontiers in Endocrinology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעות בתפקודי בלוטת התריס על-רקע זיהום אקוטי בקורונה תוארו רבות מתחילת המגיפה. מנגד, אין נתונים רבים אודות הופעת נוגדנים כנגד בלוטת התריס לאחר הזיהום הנגיפי.  מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הימצאות מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס והפרעות בתפקודי התריס במטופלים ששרדו זיהום בקורונה, שלושה חודשים לאחר האשפוז לבית החולים.

המחקר הפרוספקטיבי, תצפיתי, נערך בבית חולים אחד בברגמו, איטליה וכלל 599 מטופלים ששרדו COVID-19 והשלימו הערכה פרוספקטיבית לקביעת תפקודי התריס ונוגדנים כנגד TPO או תירוגלובולין. במקרים בהם זוהה טיטר חיובי של נוגדנים, הושלמה בדיקת אולטרה-סאונד של בלוטת התריס. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין אוטואימוניות ובין המאפיינים הדמוגרפיים, תמיכה נשימתית ומחלות רקע.

תוצאות בדיקות הנוגדנים בקרב שורדי קורונה נבחנו אל מול 498 ביקורות שהופנו למרכז בשל מחלה שאינה קשורה לבלוטת התריס עוד טרם פרוץ המגפה.  ניתוח נוסף כלל 330 חולי קורונה ו-330 ביקורות תואמות בגיל ומין.

מניתוח חד-משתני ורב-משתני עלה כי סיכוי גבוה יותר לנוגדנים כנגד בלוטת התריס בנשים (יחס סיכויים של 2.01, p=0.003 וסיכוי נמוך יותר להופעת הנוגדנים בחולים עם סוכרת מסוג 2 (יחס סיכויים של 0.36, P=0.025). עוד עולה מהתוצאות כי אין קשר בין אשפוז, אשפוז ליחידת טיפול נמרץ, תמיכה נשימתית, או טיפול כנגד COVID-19 ובין הופעת נוגדנים כנגד בלוטת התריס.

שכיחות נוגדנים כנגד TPO הייתה גבוהה יותר בקרב אלו ששרדו קורונה, בהשוואה לביקורות (15.7% לעומת 7.7%, p=0.002).

מאפיינים סונוגרפיים של דלקת בלוטת התריס תועדו ב-94.9% מהחולים עם נוגדנים כנגד בלוטת התריס. רמות TSH היו בטווח התקין ב-95% מהחולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שכיחות מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס גבוהה כפליים בקרב מבוגרים ששרדו COVID-19, בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין, רמז להשפעה אפשרית של נגיף הקורונה על התפתחות תהליכים אוטואימוניים כנגד בלוטת התריס.

Front. Endocrinol., 08 March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה