גורמי סיכון להתפתחות אי-ספיקת לב באשפוז בחולים עם STEMI קדמי (Int J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי פרפור חדרים, דלקת ריאות שנרכשה בקהילה, גיל מתקדם, מקטע פליטה של חדר שמאל ורמות NT-pro-BNP מנבאים התפתחות אי-ספיקת לב במהלך האשפוז של חולים עם STEMI (או ST-segment Elevation Myocardial Infarction) בקיר קדמי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אי-ספיקת לב הינה סיבוך חמור של STEMI חד, כאשר קיים קשר ישיר בין מיקום האוטם הלבבי והיארעות אי-ספיקת לב עם שכיחות מוגברת של אי-ספיקת לב במקרים של STEMI בקיר קדמי בשל גודל אוטם גדול יותר. עם זאת, אין מחקרים רבים להגדת גורמי סיכון להתפתחות אי-ספיקת לב במהלך האשפוז בקרב חולים עם STEMI המערב את הקיר הקדמי.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון גורמים מנבאים אפשריים של אי-ספיקת לב בקרב חולים עם STEMI ומעורבות קיר קדמי של שריר הלב.

המחקר כלל 714 חולים (גיל ממוצע של 61 שנים, 80.7% גברים) שאובחנו עם אוטם לבבי חד של קיר קדמי, עם עליות מקטע ST, אשר עברו התערבות כלילית מילעורית בין ינואר 2013 ועד אוגוסט 2019. החוקרים חילקו את המשתתפים לקבוצת חולים עם אי-ספיקת לב (387 חולים, 54.2%) וקבוצת חולים ללא אי-ספיקת לב (327 חולים).

מניתוח רב-משתני עלה כי אבחנה של פרפור חדרים הינה הגורם המנבא המשמעותי ביותר של התפתחות אי-ספיקת לב באשפוז (יחס סיכויים של 5.66, P<0.001). עוד עולה מהנתונים כי גורמי סיכון נוספים להתפתחות אי-ספיקת לב באשפוז כללו דלקת ריאות שנרכשה בקהילה (יחס סיכויים של 4.72, p<0.001), גיל (יחס סיכויים של 1.03, p<0.001), מקטע פליטה של חדר שמאל (יחס סיכויים של 0.96, P<0.001) וריכוז שיא של NT-pro-BNP (יחס סיכויים של 1.06, p=0.006).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על מספר גורמי סיכון להתפתחות אי-ספיקת לב במהלך אשפוז בשל אוטם לבבי חד בקיר קדמי.

Int J Cardiol, Jan 10, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה