אנדוקרינולוגיה,סוכרת ומטבוליזם

הערכת הסתיידות עורקים כליליים עשויה לסייע בהערכת הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית בחולים עם היפרכולסטרולמיה חמורה (Am J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הערכת הסתיידות עורקים כליליים (Coronary Artery Calcium) עשויה לסייע בהערכת הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית בחולים עם היפרכולסטרולמיה חמורה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנחיות ה-American College of Cardiology וה-American Heart Association ממליצות על טיפול בחולים עם היפרכולסטרולמיה חמורה (LDL של 190 מ”ג/ד”ל ומעלה) בסטטין בעצימות גבוהה. עם זאת, קיים סיכון הטרוגני למחלה קרדיווסקולארית טרשתית, גם באלו עם היפרכולסטרולמיה חמורה והערכת הסתיידות עורקים כליליים עשויה לסייע בהערכה טובה יותר של הסיכון של חולים אלו.

החוקרים ביקשו להשלים הערכה של הסתיידות עורקים כליליים בחולים עם היפרכולסטרולמיה חמורה ולבחון את ההשפעה על מרשמים לטיפול בסטטינים בתנאי עולם-אמיתי. הם זיהו חולים עם לפחות מדידה אחת של ריכוז LDL של 190 מ”ג/ד”ל ומעלה אשר השלימו הערכה של הסתיידות עורקים כליליים במחקר CLARIFY בין 2014 ו-2020.

מדגם המחקר כלל 1,904 משתתפים (1,257 נשים, גיל ממוצע של 57.8 שנים) עם היפרכולסטרולמיה חמורה. ריכוזי LDL נעו בין 190 ועד 524 מ”ג/ד”ל (ממוצע של 215.5 מ”ג/ד”ל).

החוקרים מדווחים כי ב-864 נבדקים (45.4%) תועד מדד CAC אפסי וב-1,561 משתתפים (82%) תועד מדד CAC נמוך מ-100. מבין החולים עם ריכוז LDL של 250 מ”ג/ד”ל ומעלה, ב-67 חולים (36.6%) תועד מדד CAC אפסי.

מהנתונים עלה קשר בין גיל, מגדר זכרי, עישון, סוכרת, לחץ דם סיסטולי והשמנה ובין מדד CAC אפסי. בקרב חולים עם ריכוז LDL של 190 מ”ג/ד”ל ומעלה תועד קשר בין מדד CAC ובין סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסוקולאריים טרשתיים (מדד CAC של 100 ומעלה לעומת מדד CAC קטן מ-100; יחס סיכון של 3.57, p<0.001). עוד זוהה קשר בין קטגוריית CAC גבוהה יותר ובין שכיחות גבוהה יותר של טיפול בסטטינים לאחר השלמת הערכת הסתיידות עורקים כליליים (p<0.001).

ב-45% מהחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית תועד מדד CAC אפסי, אשר לווה בסיכון מופחת משמעותית לסיכון קרדיווסקולארי טרשתי.

ממצאי המחקר תומכים בהשלמת הערכת הסתיידות עורקים כליליים להערכת הסיכון הקרדיווסקולארי בחולים עם היפרכולסטרולמיה חמורה.

 

Am J Cardiol, Dec 21, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה