טיפול ב-Pioglitazone עשוי להגן מפני דמנציה אך סולפוניל-אוריאה מעלה את הסיכון לפגיעה הקוגניטיבית (BMJ Open Diab Res Care)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMJ Open Diabetes Research & Care עולה כי טיפול בתיאזולידנדיונים, דוגמת Pioglitazone (אקטוס), עשוי להגן מפני דמנציה, בעוד שטיפול בסולפוניל-אוריאה מעלה את הסיכון לדמנציה.

החוקרים השלימו מחקר עולם-אמיתי גדול שכלל 559,106 יוצאי צבא עם סוכרת מסוג 2 שהחלו טיפול תרופתי לאיזון רמות הסוכר בדם במהלך 2001-2017 ונטלו את הטיפול למשך לפחות שנה אחת. כל המשתתפים היו בגילאי 60 שנים ומעלה ולא סבלו מדמנציה בתחילת המחקר.

מבין אלו, 31,125 חולים אובחנו עם דמנציה מכל-סיבה עם שיעורי היארעות של 8.2 מקרים ל-1,000 שנות-אדם בטווח שנע בין 6.2 מקרים ל-1,000 שנות-אדם בקרב אלו שטופלו במטפורמין בלבד ועד 13.4 מקרים ל-1,000 שנות-אדם באלו שנטלו הן סולפוניל-אוריאה והן תיאזולידנדיונים.

בהשוואה לטיפול במטפורמין בלבד, יחס הסיכון לדמנציה מכל-סיבה עם טיפול מונותרפי בסולפוניל-אוריאה היה מובהק סטטיסטית ועמד על 1.12. הסיכון המוגבר תועד גם בהערכת הסיכון לדמנציה וסקולארית עם יחס סיכון של 1.14.

מנגד, טיפול מונותרפי בתיאזולידנדיונים לווה בסיכון נמוך יותר משמעותית לדמנציה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.78), כמו גם למחלת אלצהיימר (יחס סיכון של 0.89) ודמנציה וסקולארית (יחס סיכון של 0.43), בהשוואה לטיפול מונותרפי במטפורמין.

השילוב של מטפורמין עם תיאזולידנדיונים גם הפחית את הסיכון לדמנציה מכל-סיבה, בעוד שמשטרי טיפול שכללו סולפוניל-אוריאה העלו את הסיכון לדמנציה מכל-סיבה ודמנציה וסקולארית.

מרבית התוצאות נותרו ללא שינוי משמעותי כאשר חלון החשיפה לטיפול התרופתי הורחב לשנתיים.

ההשפעה המגנה של טיפול במשך שנה אחת בתיאזולידנדיונים בלבד ושל מטפורמין עם תיאזולידנדיונים לעומת מטפורמין בלבד הייתה משמעותית יותר בקרב משתתפים עד גיל 75 שנים ועם מדד מסת גוף של מעל 25 ק”ג/מ2 בהשוואה לאלו מעל גיל 75 שנים ועם מדד מסת גוף תקין, בהתאמה.  מצד שני, הסיכון המוגבר לדמנציה עם סולפוניל-אוריאה היה גדול עוד יותר באלו עם מדד מסת גוף גבוה יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2, השימוש בתיאזולידנדיונים מלווה בסיכון נמוך יותר לדמנציה, בעוד שסולפוניל-אוריאה מלווה בסיכון גבוה יותר לעומת מטפורמין.

 

BMJ Open Diab Res Care, Oct 2022

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה