מרווח קצר בין מחזורי ווסת מנבא תסמיני מנופאוזה בדרגה חמורה יותר (Menopause)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Menopause עולה כי משך מחזורי ווסת במהלך שנות הפוריות עשוי לנבא את חומרת תסמיני מנופאוזה. בנשים עם מחזורי ווסת כל 25 ימים, או פחות מכך, תועדו יותר תסמינים גופניים ופסיכולוגיים וכן מנופאוזה הופיעה מוקדם יותר, בהשוואה לנשים בהן המרווח בין מחזורי ווסת עמד על 26-34 ימים.

מדגם המחקר כלל 634 נשים (גיל חציוני של 33.3 שנים) מפרויקט Project Viva, פרויקט הכולל זוגות אם-צאצא במזרח מסצ’וסטס. הנשים דיווחו על מרווח הזמן בין מחזורי ווסת בעת הגיוס למחקר, אשר נערך בתחילת היריון, ולאחר מכן דיווחו על תסמיני מנופאוזה לפי שאלון Menopause Rating Scale, כמו גם על גיל הופעת מנופאוזה טבעית.

מהנתונים עולה קשר בין מרווח הזמן בין מחזורי ווסת ובין תסמיני מנופאוזה לאחר תקנון לגיל, מדד מסת גוף לפני-היריון, מוצא/גזע, רמת השכלה ולידות קודמות. בהשוואה לנשים עם מרווח תקין בין מחזורי ווסת של 26-34 ימים, בנשים עם מרווח קצר יותר מדדי MRS בגיל העמידה היו גבוהים יותר. הקשר נבע בעיקר מתסמינים סומאטיים ופסיכולוגיים.

באופן ספציפי, החוקרים מצאו כי בנשים עם מחזורי ווסת קצרים יותר תועד סיכון מוגבר להפרעות שינה (יחס סיכויים של 1.92, רווח בר-סמך 95% של 1.1-3.37), בעיות לב (יחס סיכויים של 1.68, רווח בר-סמך 95% של 1.03-2.73) ותסמיני דיכאון (יחס סיכויים של 1.85, רווח בר-סמך 95% של 1.16-2.96) בגיל העמידה, בהשוואה לנשים עם מרווח תקין בין מחזורי ווסת של 26-34 ימים.

החוקרים אישרו את הקשר בין משך מחזורי ווסת ובין תסמיני דיכאון על-סמך שאלון Patient Health Questionnaire-9, אשר הנשים השלימו בביקור בגיל העמידה והממצאים נותרו מובהקים סטטיסטית גם לאחר תקנון להיסטוריה של דיכאון. הם לא מצאו כל עדות לקשר בנשים עם מחזורי ווסת ארוכים יותר, גם לאחר תקנון דומה.

מהנתונים עולה כי בקרב נשים שהגיעו למנופאוזה בביקור המעקב בגיל העמידה, באלו עם מחזורי ווסת קצרים יותר גיל תחילת מנופאוזה טבעית היה צעיר יותר, בהשוואה לנשים עם מרווח תקין או ארוך בין מחזורי ווסת (יחס סיכון של 1.67, רווח בר-סמך 95% של 1.11-2.51).

החוקרים כותבים כי במידה וממצאים אלו יאושרו במחקרים נוספים, אזי הם מצטרפים לעדויות הקיימות בספרות הרפואית באשר לקשר בין משך מחזורי ווסת ובריאות האישה.

 

Menopause 20222

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה