פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון על-רקע גנטי לסוכרת היריון (JAMA Network Open)

היריון

בנשים היולדות בפעם הראשונה סיכויים הרבה יותר גבוהים לסוכרת הריונית בנוכחות מדד סיכון פוליגני גבוה ופעילות גופנית מעטה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מתוצאות המחקר עולה כי פעילות גופנית בשלב מוקדם במהלך ההיריון מלווה בסיכון מופחת לסוכרת הריונית ועשויה לסייע לנשים בסיכון מוגבר לאור נטייה גנטית, גיל, סיפור משפחתי של סוכרת ומדד מסת גוף.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת הריונית מאובחנת ב-7% מההריונות בכל שנה בארצות הברית והסיכון לסוכרת מסוג 2 עלה כפליים במהלך העשור האחרון בנשים עם סוכרת הריונית.

 

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 3,533 נשים (גיל ממוצע של 28.6 שנים) אשר לקחו חלק במחקר גדול יותר. הם מצאו כי הקשר בין פעילות גופנית ובין סיכון נמוך יותר לסוכרת הריונית היה משמעותי במיוחד בקרב נשים עם נטייה גנטית לסוכרת לאור מדד סיכון פוליגני (Polygenic Risk Score, או PRS) גבוה או היסטוריה משפחתית.

 

בנשים עם מדד PRS גבוה ופעילות גופנית מעטה תועד סיכון גבוה פי שלוש להתפתחות סוכרת הריונית (יחס סיכויים של 3.4, רווח בר-סמך 95% של 2.3-5.3).

 

באלו עם מדד PRS גבוה ופעילות גופנית בהיקף בינוני-עד-גבוה בשלב מוקדם של ההיריון הסיכון לסוכרת הריונית היה דומה לזה של האוכלוסייה הכללית.

 

החוקרים בחנו את הסיכון לסוכרת הריונית בתתי קבוצות בסיכון גבוה, כולל נשים עם מדד מסת גוף של מעל 25 ק”ג/מ2 או נשים בגילאי 35 שנים ומעלה. בקבוצה זו, בנשים שהיו ברבעון העליון של מדד PRS או דיווחו על פעילות גופנית מעטה תועדה עליה של 25% עד 75% בסיכון להתפתחות סוכרת הריונית.

 

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם תוצאות מחקר קודם שהראו כי פעילות גופנית עשויה להיות חשובה בשיפור תוצאות היריון.

 

JAMA Network Open, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה