ההשפעה של טיפול קדם-ניתוחי במעכבי SGLT-2 על היארעות חמצת מטבולית סביב ניתוח (BMC Endocr Disord)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Endocrine Disorders מדווחים חוקרים מיפן על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול לפני התערבות ניתוחית בתרופות ממשפחת מעכבי SGLT-2 (או Sodium Glucose Cotransporter) מלווה בהיארעות גבוהה יותר משמעותית של חמצת מטבולית עם רמות סוכר תקינות בדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שתוארו מקרים של חמצת סוכרתית (DKA) עם רמות סוכר תקינות בדם על-רקע הטיפול בתרופות אלו, הקשר עדיין אינו מובן היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין הטיפול התרופתי ובין היארעות חמצת מטבולית סביב ניתוחים ובנוכחות רמות סוכר תקינות בדם.

המחקר הרטרוספקטיבי נערך ביחידת טיפול נמרץ בבית חולים ביפן וכלל חולים בגילאי 20 שנים ומעלה עם אבחנה של סוכרת ותחת טיפול תרופתי אשר אושפזו לאחר ניתוח אלקטיבי בין אפריל 2014 ועד מרץ 2019. החוקרים אספו נתונים מהרשומות הרפואיות הממוחשבות, כולל מידע אודות גיל, מין, שנת ניתוח, אתר ניתוח, המוגלובין מסוכרר ומרשם לטיפול במעכבי SGLT-2.

החולים המתאימים סווגו לאחת משתי קבוצות: חולים שקיבלו מרשם לטיפול במעכבי SGLT-2 (קבוצת התערבות) ואלו שלא קיבלו טיפול בתרופות אלו (קבוצת ביקורת). לכל חולה בקבוצת ההתערבות בחרו החוקרים באקראי 4 ביקורות תואמות במאפיינים הקליניים.

התוצא העיקרי היה היארעות חמצת מטבולית עם פער אניונים מוגבר ורמות סוכר תקינות בדם. התוצא המשני היה מדד החומציות (pH) הנמוך ביותר של כל חולה במהלך השהות ביחידת טיפול נמרץ.

מדגם המחקר כלל 155 חולים, כאשר חולים בזרוע ההתערבות היו בעלי מאפיינים דומים לאלו בזרוע הביקורת; עם זאת, שיעור החולים שעברו דיאליזה לא היה דומה.

חמצת מטבולית עם רמות סוכר תקינות בדם תועדה ב-7 מבין 31 חולים (22.6%) תחת טיפול במעכבי SGLT-2, בהשוואה ל-10 מבין 124 חולים (8.1%) בזרוע הביקורת (p=0.047).

החוקרים מסכמים וכותבים כי חולים תחת טיפול במעכבי SGLT-2 המיועדים להתערבות ניתוחית פולשנית צריכים להיות במעקב הדוק לזיהוי מקרים של DKA עם רמות סוכר תקינות בדם.

 

BMC Endocr Disord. 2022 Aug 20

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה