תוצאות מבטיחות לכדור משולב למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם (מתוך כנס ה-AHA)

כדור משולב המכיל ארבע תרופות פעילות לאיזון לחץ דם ופרופיל השומנים בדם הוביל לירידה של 21% בשיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים, בהשוואה לפלסבו, במטופלים בסיכון בינוני למחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר TIPS-3 שפורסמו במהלך הכנס הווירטואלי מטעם ה-American Heart Association.

המחקר כלל 5,713 משתתפים בסיכון בינוני למחלות לב וכלי דם, עם סיכון משוער לאירוע לבבי של 1.8% בשנה על-פי מדד INTERHEART Risk Score. למעלה מ-80% מהמשתתפים סבלו מיתר לחץ דם וכ-40% אובחנו עם סוכרת או הפרעה במשק סוכר בצום. כל המשתתפים קיבלו ייעוץ בנוגע לשינויי אורחות חיים.

המשתתפים חולקו באקראי לקבלת כדור משולב או פלסבו, לאחר מכן כל קבוצה חולקה עוד לקבלת 75 מ”ג של אספירין או פלסבו תואם. הכדור המשולב כלל Simvastatin במינון 40 מ”ג, Atenolol במינון 100 מ”ג, Hydrochlorothiazide במינון 25 מ”ג ו-Ramipril במינון 10 מ”ג.

לאורך מעקב של 4.6 שנים, התוצא העיקרי המשולב של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים תועד ב-4.4% מהמשתתפים בקבוצת ההתערבות, בהשוואה ל-4.1% מאלו שנטלו את הכדור המשולב עם אספירין ו-5.8% באלו בקבוצת הפלסבו. שיעורים אלו תורגמו לירידה של 21% בסיכון למחלות לב וכלי דם עם הכדור המשולב, ירידה של 31% עם נטילת הכדור המשולב ואספירין וירידה של 14% במשלב של תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי, או אירוע מוחי, עם אספירין בלבד.

עקומות הטיפול בכדור המשולב ובטיפול הדמה נפרדו החל משישה חודשים מתחילת המחקר.

אירועים חריגים חמורים היו פחות נפוצים בקבוצת הטיפול בכדור המשולב, בהשוואה לקבוצת הפלסבו. חשוב מכך, לא תועדו הבדלים בשיעור דימומים מג’וריים, מינוריים או דימומים ממערכת העיכול בין מטופלים בכדור המשולב עם אספירין ובין מטופלים בפלסבו.

שיעורי חוסר היענות לטיפול עמדו על 19% לאחר שנתיים, 32% לאחר 4 שנים ו-43% בתום המחקר. רק 5% מהפסקות הטיפול היו בשל תופעות לוואי. מניתוח נתונים שהתמקד במשתתפים שהפסיקו את הטיפול מסיבות לא-רפואיות, התועלת של הכדור המשולב עם אספירין הייתה גדולה יותר, בהשוואה לזו שתועדה בכלל המחקר: ירידה יחסית של 39% בסיכון לתוצא העיקרי, אשר ככל הנראה מספקת תמונה מדויקת יותר של תוצאות הטיפול המשולב בעולם האמיתי.

מתוך כנס ה-AHA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה