חשיבות מדד מסת הגוף בתוצאות טיפול CRT בחולי אי-ספיקת לב (J Card Fail)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-Heart Failure Society of America עולה כי התגובה של חולי אי-ספיקת לב לטיפול CRT (Cardiac Resynchornization Therapy) בטווח הארוך תלוי בחלקו במדד מסת הגוף. מהתוצאות עולה כי שיעורי ההישרדות לאחר עשר שנים היו גבוהים יותר תחת טיפול CRT בחולים שמנים, בהשוואה לאלו בעלי משקל תקין, עם הבדלים בהשפעה בהתאם לאתיולוגיה לאי-ספיקת לב ובנוכחות סוכרת.

יתרה מזאת, ההשפעה הייתה מדורגת, כאשר בחולים בעלי עודף משקל שיעורי ההישרדות לאחר עשר שנים עמדו בין אלו שתוארו בחולים בעלי משקל תקין ואלו שתועדו בחולים שמנים.

החוקרים כללו במחקר 113 חולים בלבד עם CRT ואינו בעל עוצמה מספקת להוכחת אינטראקציה ישירה בין השמנה ובין תוצאות ארוכות טווח של טיפול CRT.

33 החולים בעלי משקל תקין (מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג למטר בריבוע), 47 היו בעלי עודף משקל (מדד מסת גוף של 25-29 ק”ג למטר בריבוע) ו-33 סבלו מהשמנת יתר (מדד מסת גוף מעל 30 ק”ג למטר בריבוע) עם שכיחות דומה של סוכרת ופרפור פרוזדורים, ממדי פרוזדור שמאלי דומים וטיפול תרופתי דומה למחלות לב וכלי דם. במהלך עשר שנים, 113 החולים ענו על 88 תוצאי סיום עיקריים, כולל 73 מקרי תמותה.

מניתוח רב-משתנים עלה כי יחס הסיכון לתוצא הסיום העיקרי עמד על 0.90 (p=0.003) עבור כל עליה של נקודה אחת במדד מסת גוף.

תועלת הישרדותית מדורגת דומה עקב CRT תועדה לאורך שלוש קטגוריות מדד מסת גוף. בהשוואה לאלו עם משקל תקין, יחס הסיכון בחולים עם עודף משקל עמד על 0.54 ובחולים שמנים עמד יחס הסיכון על 0.32 לאחר תקנון לגיל, מין, קצב פינוי גלומרולארי, טיפול באינסולין, רוחב QRS, האתיולוגיה לקרדיומיופתיה, מקטע פליטה של חדר שמאל, מדד תפקודי לפי סיווג NYHA, גודל חדר שמאל, גודל פרוזדור שמאל ותפקוד חדר ימין.

החוקרים מדווחים על אינטראקציה בין סוכרת ובין השמנה שהחלישה את התועלת ההישרדותית הן בשמנים והן בחולים לא-שמנים. בחולים שמנים ללא-סוכרת תועדו התוצאות הטובות ביותר, ובחולי סוכרת שאינם שמנים תועדו התוצאות הגרועות ביותר.

מהנתונים עולה הבדל הישרדותי מדורג לפי האתיולוגיה לאי-ספיקת לב, עם שיעורי ההישרדות הגבוהים ביותר בחולים שמנים ואלו עם אי-ספיקת לב שאינו על-רקע מחלה איסכמית ושיעורי ההישרדות הנמוכים ביותר בחולים לא-שמנים ללא מחלה איסכמית. בחולים שמנים ולא-שמנים עם קרדיומיופתיה איסכמית תועדה תועלת הישרדותית בינונית.

J Card Fail 2015; 21:S11S12

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה