מה בין שינויים גנטיים המובילים לערכי LDL גבוהים ובין מחלות של מסתם הוותין? (JAMA)

בחולים עם נטיה גנטית לרמות גבוהות של חלקיקי LDL קיים סיכון מוגבר להסתיידות של מסתם הוותין והיצרות מסתם הוותין, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה—Canadian Cardiovascular Congress ופורסמו בכתב העת Journal of the American Medical Association.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם נתונים גנטיים מצביעים על קשר בין חלקיקי LDL, HDL, או טריגליצרידים ובין מחלות של מסתם הוותין. הם בחרו לבחון אם קיים קשר בין מדד GRS (Genetic Risk Score), מדד של הנטייה הגנטית לרמות שומנים גבוהות בדם ובין מחלות של מסתם הוותין. הם כללו משתתפים ממאגר CHARGE (6,942 משתתפים), כולל מחקר Framingham Heart Study (1,295 משתתפים), Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis (2,527 משתתפים), מחקר Age Gene/Environmental Study-Reykjavik (3,120 משתתפים) ומחקר Malmo Diet and Cancer Sturdy (28,461 משתתפים).

התוצא העיקרי היה כמות הסידן על מסתם הוותין, כפי שנקבע כמותית לפי בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת במחקר CHARGE והיארעות היצרות מסתם וותין במחקר MDCS.

השכיחות של הסתיידות מסתם וותין בשלושת מדגמי CHARGE עמדה על 32% (2,245 חולים). במחקר MDC, במהלך חציון מעקב של 16.1 שנים, היצרות של מסתם הוותין התפתחה ב-17 מבין 1,000 משתתפים (473 חולים) והחלפת מסתם הוותין בשל היצרות מסתם הוותין תוארה ב-7 מבין 1,000 אנשים (205 חולים). הנתונים הצביעו על קשר מובהק בין רמות LDL, אך לא עם רמות Non-HDL או טריגליצרידים, ובין היארעות היצרות מסתם הוותין (יחס סיכון של 1.28 חכח מילימול לליטר; היארעות היצרות מסתם הוותין של 1.3% ו-2.4% ברבעון התחתון והעליון של רמות LDL-C, P=0.02).

מדדי סיכון גנטי (GRS) של חלקיקי LDL, אך לא של חלקיקי HDL או טריגליצרידים, נקשרו בקשר מובהק עם  נוכחות הסתיידות של מסתם הוותין במחקר CHARGE (יחס סיכויים של 1.38 לכל עליית GRS, p=0.007) ועם היארעות היצרות של מסתם הוותין במחקר MDCS (יחס סיכון של 2.78, P=0.02; היארעות היצרות מסתם וותין של 1.9% ו-2.6% ברבעון התחתון והעליון של מדדי GRS, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי זוהה קשר בין נטייה גנטית לרמות LDL מוגברות ובין נוכחות הסתיידות מסתם הוותין והיארעות היצרות מסתם הוותין, והממצאים מספקים עדות התומכת בקשר סיבתי בין רמות LDL ובין מחלת מסתם הוותין. יש להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם התערבות מוקדמת להפחתת רמות LDL עשויה למנוע מחלה של מסתם הוותין.

JAMA. Published online October 26, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה