האם לרמות וויטמין D השפעה על הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2? (Lancet Diabetes Endocrinol)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Lancet Diabetes & Endocrinology, עולה כי אין קשר סיבתי בין רמות נמוכות של וויטמין D ובין הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מצאו קשר הפוך בין רמות וויטמין D, כפי שנקבע לפי רמת 25(OH)D, ובין התפתחות סוכרת מסוג 2, אך מחקרים אלו לא קבעו אם מדובר בקשר סיבתי.

כעת התבססו החוקרים על מאגרי נתונים מאוכלוסיות ממוצא אירופאי, כולל חולים עם סוכרת מסוג 2 וללא המחלה הכרונית, וערכו ניתוח הקצאה אקראית מנדליאנית באמצעות SNP (Single Nucleotide Polymorphism) בגן או סמוך לגן אחד מבין ארבעה גנים הקשורים לייצור ומטבוליזם וויטמין D: DHCR7 (קשור לייצור וויטמין D), CYP2R1 (הידרוקסילציה כבדית), DBP (נשא) ו-CYP24A1 (קטבוליזם). הם בחנו את הקשר של כל פולימורפיזם עם ריכוז 25(OH)D בדם (5,449 משתתפים ללא סוכרת משני מחקרים), הסיכון לסוכרת מסוג 2 (28,144 מקרים של סוכרת, 76,344 מקרים ללא סוכרת, מחמישה מחקרים) ורמות סוכר בדם (ריכוז סוכר בצום, ריכוז סוכר לאחר שעתיים, ריכוז אינסולין בצום ורמת HbA1c; 46,368 משתתפים ללא סוכרת).

החוקרים שילבו קשרים אלו בניתוח הנתונים להערכת הקשר הסיבתי בין ריכוז 25(OH)D ובין סוכרת מסוג 2 ורמות הסוכר בדם, וערכו השוואה אל מול הממצאים ממטה-אנליזה של נתונים ממחקרים תצפיתיים (8,492 מקרים, 89,698 משתתפים ללא-סוכרת; 22 מחקרים) להערכת הקשר בין ריכוז וויטמין D ובין סוכרת מסוג 2.

מהממצאים עולה כי כל ארבעת הפולימורפיזם היו קשורים עם ריכוז וויטמין D. ניתוח הנתונים הדגים יחסי סיכויים לסוכרת מסוג 2 שעמדו על 0.93 עבור כל ירידה של סטיית תקן אחת בריכוז וויטמין D (25 ננומול לליטר). הסיכון היחסי המקביל ממטה האנליזה של נתונים ממחקרים תצפיתיים עמד על 1.22. ניתוח הנתונים לאחר הקצאה מנדליאנית להערכת ההשפעה על רמות הסוכר בדם לא הדגים קשר משמעותי.

לאור נתונים אלו, החוקרים קובעים כי הקשר בין ריכוז וויטמין D ובין סוכרת מסוג 2 ככל הנראה אינו קשר סיבתי. ייתכן כי מאמצים להעלאת ריכוז וויטמין D לא יביאו להפחתת הסיכון לסוכרת מסוג 2 כפי שהיה ניתן לצפות על-סמך ממצאים תצפיתיים. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם גורמים העשויים להביא לעליה בריכוז וויטמין D עשויים להביא להפחתת הסיכון לסוכרת מסוג 2.

Lancet Diabetes Endocrinol. Published online October 1, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה