ההשפעה של מטפורמין על תפקוד חדר שמאל לאחר אוטם חד של שריר הלב בחולים ללא סוכרת (JAMA)

במאמר שפורסם בכתב העת מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בחולים ללא סוכרת המתקבלים בתמונה של STEMI (ST-segment Elevation Myocardial Infarction) ו-Primary PCI, הטיפול במטפורמין לא הביא לשיפור מקטע הפליטה של חדר שמאל לאחר ארבעה חודשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הטיפול במטפורמין מלווה בתוצאות טובות יותר לאחר אוטם שריר הלב בחולי סוכרת. במחקרים בבעלי חיים עלו עדויות לפיהן מטפורמין שומר על תפקוד חדר שמאל. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעה של הטיפול במטפורמין על שימור תפקוד חדר שמאל בחולים ללא סוכרת, שהתקבלו בתמונה של STEMI.

המחקר כלל 380 חולים שעברו Primary PCI בשל STEMI בתקופה שבין 1 בינואר, 2011, ועד 26 במאי, 2013. המשתתפים טופלו באקראי במטפורמין (500 מ”ג, 191 חולים) או פלסבו (189 חולים), פעמיים ביום למשך ארבעה חודשים.

התוצא העיקרי היה מקטע הפליטה של חדר שמאל לאחר ארבעה חודשים, כפי שנקבע באמצעות בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית. תוצא יעילות משני היה ריכוז NT-proBNP (N-terminal pro-Brain Natriuretic Peptide) לאחר ארבעה חודשים. ההיארעות של סיבוכים לבביים מג’וריים (תוצא משולב של תמותה, אוטם חוזר, או רה-וסקולריזציה של נגע המטרה) נבחנה עד ארבעה חודשים לאחר ההתערבות.

מהתוצאות עולה כי לאחר ארבעה חודשים, כל החולים שרדו ואף אחד לא אבד במהלך המעקב. מקטע הפליטה של חדר שמאל עמד על 53.1% בקבוצת הטיפול במטפורמין, בהשוואה ל-54.8% בקרב המטופלים בפלסבו (136 חולים). ריכוז NT-proBNP עמד על 167 ננוגרם לליטר בקבוצת המטופלים במטפורמין ועל 167 ננוגרם לליטר בקבוצת הפלסבו.

סיבוכים לבביים מג’וריים תוארו בשישה חולים שטופלו במטפורמין (3.1%) ובשני חולים שטופלו בפלסבו (1.1%). ריכוז קריאטינין בדם וערכי HbA1c לא היו שונים משמעותית בין שתי הקבוצות. לא תוארו מקרים של חמצת לקטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בטיפול במטפורמין בתנאים אלו.

JAMA. Published online March 31, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה