התועלת של Spironolactone בטיפול ביתר לחץ דם עמיד (מתוך כנס European Society of Hypertension)

הוספת Spironolactone לאפשרות הטיפול בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי וסוכרת, עשויה לסייע בהפחתה משמעותית של לחץ הדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס המדעי מטעם ה-ESH (European Society of Hypertension).

מדובר באוכלוסיית חולים קשה לטיפול, כולם טופלו היטב בשילובים שונים של משתנים, מעכבי ACE, ARB (Angiontensin Receptor Blocker), חסמי תעלות סידן וחסמי ביתא, עם ירידה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי, ללא סיכון מוגבר לתופעות לוואי.

המחקר כלל חולים עם סוכרת ולחץ דם בסיסי של 130/80 מ”מ כספית ומעלה, למרות טיפול בשלוש תרופות להורדת לחץ דם, או יותר. בסה”כ, 61 חולים חולקו באקראי לטיפול ב- Spironolactone במינון 25 מ”ג ו-58 חולים חולקו לקבוצת פלסבו. מינון Spironolactone הועלה או הופחת לפי הצורך ו-44% מהחולים טופלו בסופו של דבר במינון של 50 מ”ג.

כל החולים טופלו במשתנים, כאשר 51% טופלו ב-Hydrochlorothiazide ו-51% טופלו במעכבי ACE, 38% טופלו ב-ARB, 50% טופלו בחסמי ביתא ו-84% טופלו בחסמי תעלות סידן.

לאחר ארבעה חודשים, לחץ הדם הסיסטולי נותר ללא שינוי בקבוצת הפלסבו, אך ירד משמעותית בקבוצת המטופלים ב- Spironolactone. מגמה דומה תועדה עם לחץ הדם הדיאסטולי. לחץ הדם במהלך שעות היום, כפי שנמדד במהלך ניטור אמבולטורי של לחץ הדם לאורך 24 שעות, היה תוצא הסיום העיקרי והיה נמוך ב-8.9/3.7 מ”מ כספית. מדדים אחרים היו מופחתים גם כן, בפרט לחץ הדם בשעות הלילה, שהיה נמוך בהיקף דומה.

הירידה המקסימאלית בלחץ הדם זוהתה לאחר שמונה שבועות. מנקודה זו לא חל שינוי נוסף במדדים.

באשר לתוצאי סיום משניים, החוקרים זיהו עליה ברמות אשלגן בדם, עם עליה משמעותית של 0.3 מילימול לליטר בקבוצת Spironolactone, אך לא בקבוצת הפלסבו. ריכוז הקריאטינין בדם עלה משמעותית, עד 6 מיקרומול לליטר בקבוצת Spironolactone. עם זאת, הירידה בערכי eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate) לא הייתה שונה משמעותית בין שתי הקבוצות. הפרשת אלבומין בשתן הייתה נמוכה יותר משמעותית בקבוצת Spironolactone.

תופעת הלוואי הנפוצה ביותר הייתה היפרקלמיה, כפי שניתן היה לצפות. תופעה זו הובילה להפסקת מינון במקרה אחד והפחתת מינון בשלושה מקרים אחרים. הטיפול ב- Spironolactone הופסק בחולה אחד בשל תת לחץ דם חמור. החוקרים לא זיהו מקרים של גניקומסטיה במהלך המחקר.

מתוך כנס European Society of Hypertension

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה