מחלות לב וכלי דם נפוצות יותר בנשים מאשר בגברים עם סוכרת (Diabetes Care)

בנשים עם סוכרת קיים סיכון מוגבר לתמותה בהשוואה לגברים עם סוכרת, בעיקר במידה והמחלה אינה מאובחנת למשך פרק זמן ארוך, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes Care.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למחלות לב וכלי דם השפעה גדולה יותר בנשים עם סוכרת, בהשוואה לגברים, בעיקר כאשר המחלה מאובחנת מאוחר, כפי שקורה לעיתים קרובות.

על רופאים לקחת בחשבון את איזון הסוכר בנוסף לגורמי הסיכון המוכרים למחלות לב וכלי דם, כאשר הם מתכננים את גישות הטיפול בחולים, תוך התייחסות לכך שבנשים ייתכן סיכון גבוה יותר לסיבוכים, בהשוואה לגברים.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להשוות את הסיכון לתמותה ואשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם, אוטמים לבביים ואירועים מוחיים וכן את הסיכון לאשפוזים ותמותה מכל-סיבה בגברים ובנשים עם ובלי סוכרת, כמו גם הבחנה בין חולים עם אבחנה מוקדמת ואבחנה מאוחרת של סוכרת.

המחקר הרטרוספקטיבי התבסס על מספר מאגרי נתונים וכלל למעלה מ-73,000 משתתפים בגילאי 25 שנים ומעלה. הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 60.1 שנים; 51.2% היו גברים ו-48.8% היו נשים. כמחצית מהמדגם התגורר באזורים כפריים. שכיחות סוכרת הייתה דומה בגברים ובנשים (כ-20%).

מבין כ-15,000 המשתתפים עם סוכרת, כ-9,500 אובחנו עם סוכרת בשלב מאוחר, כפי שהוגדר לאור נוכחות תחלואות נלוות לסוכרת במועד האבחנה.

הן בגברים והן בנשים עם סוכרת סיכויי התמותה היו גבוהים יותר, עם תמותה בגיל צעיר יותר, משך הישרדות קצר יותר וסיכון מוגבר לאשפוזים בבתי חולים, בהשוואה לגברים ונשים ללא סוכרת (p<0.01). עם זאת, הסיכונים הללו היו בולטים יותר בנשים, בהשוואה לגברים.

יחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה בנשים עם סוכרת עמד על 1.85 ויחס הסיכון לאשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם היה 2.57. לשם השוואה, יחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה בגברים עם סוכרת עמד על 1.59 ויחס הסיכויים לאשפוז עקב מחלות לב וכלי דם היה 1.92.

אבחנה מאוחרת של סוכרת לוותה בסיכון גדול עוד יותר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם ואשפוזים בנשים. בהשוואה לנשים ללא סוכרת, יחס הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית בנשים עם אבחנה מאוחרת של סוכרת עמד על 6.54 ויחס הסיכון לאשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם עמד על 5.22.

בנוסף, בהשוואה לגברים ללא סוכרת, יחס הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית בנשים עם אבחנה מאוחרת של סוכרת עמד על 3.44 ויחס הסיכויים לאשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם עמד על 3.33.

החוקרים מציעים להתאים באופן אישי את גישות הטיפול בגברים ובנשים, בהתאם לגיל החולים, משך הסוכרת, הסיכון להיפוגליקמיה ונוכחות או העדר מחלות לב וכלי דם. הם מקווים כי המחקר הנוכחי יגביר את המודעות לסיכון המוגבר לאשפוזים ותמותה בנשים עם סוכרת.

Diabetes Care. Published online April 5

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה