אנדוקרינולוגיה,סוכרת ומטבוליזם

הורדת לחץ דם סיסטולי מתחת ל-140 מילימטר כספית משפרת תוצאות גם במטופלים ללא סיבוכים קרדיווסקולריים וגם במטופלים זקנים (מתוך Eur Heart J)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת European Heart Journal עולה כי הורדת לחץ דם סיסטולי מתחת ל-140 מילימטר כספית משפרת תוצאות קרדיווסקולריות גם בתת קבוצות של מטופלים ללא סיבוכים, מטופלים עם עליה קלה בלבד של לחץ דם, ובמטופלים זקנים.

ההנחיות הנוכחיות בארצות הברית ובאירופה ממליצות הורדת לחץ דם סיסטולי מתחת ל-140 מילימטר כספית בכל המטופלים עם לחץ דם גבוה, בין אם סימפטומטיים, מסובכים או לאו. בניתוח נתונים זה של נתונים ממחקר FEVER (או Felodipine Event Reduction ) בדקו החוקרים את התועלת בהורדה זו של לחץ דם במטופלים ללא סיבוכים, במטופלים עם יתר לחץ דם מדרגה 1, ובמטופלים זקנים.

מחקר FEVER הינו מחקר אקראי כפול-סמיות בכ-10,000 מטופלים סינים עם יתר לחץ דם אשר בדק תוצאות קרדיווסקולריות כתלות בטיפול ב-Felodipine (פנדיל) כתוספת לטיפול בתיאזידים במינון נמוך אותם קיבלו שתי הקבוצות. משך הטיפול הממוצע היה 3.3 שנים. המטופלים שקיבלו תוספת של Felodipine הגיעו ללחץ דם סיסטולי ממוצע של 138 מילימטר כספית, לעומת 142 מילימטר כספית בקבוצת הביקורת. בנוסף, התוצאות הקרדיווסקולריות במטופלים אלה היו טובות יותר.

במחקר הנוכחי השוו החוקרים בין תת קבוצות ממחקר FEVER המחולקות לפי מאפייני בסיס.

* במטופלים עם יתר לחץ דם וללא סיבוכים קרדיווסקולריים או סכרת נמצאה ירידה של 39% (P=0.001 ) בשיעור הארועים המוחיים כאשר טופלו באופן יותר אגרסיבי.

* במטופלים עם לחץ דם סיסטולי בתחילת המחקר שהיה נמוך מ-153 מילימטר כספית נמצאה ירידה של 29% (P=0.03 ) בשיעור הארועים המוחיים.

* במטופלים הזקנים נמצאה ירידה של 44% (P<0.001 ) בשיעור הארועים המוחיים.

* בנוסף, בקבוצות אלה נמצאה ירידה משמעותית (בין 29-47%, עם P בין 0.02 לבין נמוך מ-0.001) בכלל הארועים הקרדיווסקולריים וכן בשיעור התמותה. השגת לחץ דם סיסטולי ממוצע נמוך מ-140 מילימטר כספית מנעה 2.1 (במטופלים עם יתר לחץ דם ללא סיבוכים) ו-5.2 (במטופלים זקנים) ארועים קרדיווסקולריים עבור כל 100 מטופלים במשך 3.3 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתוח תוצאות זה מחזק את ההנחיות ללחץ דם מטרה נמוך מ-140 מילימטר כספית (סיסטולי) גם במטופלים ללא סיבוכים, גם במטופלים עם עליה קלה בלחץ הדם וגם בזקנים. זהו המחקר הראשון המספק עדות קלינית לתועלת הורדת לחץ הדם בתת קבוצות אלה. אחת מהגבלות המחקר היא שלא ניתן להכליל תוצאות אלה על כלל האוכלוסיה, שכן ידוע כי בסינים הקשר בין לחץ דם גבוה לבין ארוע מוחי חזק יותר מאשר באוכלוסיות מערביות.

Eur Heart J, February 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה