אנדוקרינולוגיה,סוכרת ומטבוליזם

טיפול בליפאז פנקריאטי בשחרור איטי עשוי לסייע בספיגת שומן וחלבון בחולים עם אי ספיקת לבלב אקסוקרינית (מתוך American Journal of Gastroenterology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר בוצע תוך הקצאה אקראית של החולים ופורסם בגיליון מאי של ירחון American Journal of Gastroenterology עולה כי התכשיר Pancrelipase (pancreatin) delayed-relsease capsules (CREON), המכיל אנזימי לבלב בשחרור איטי, מגביר את ספיגת השומנים והחלבונים בחולים הסובלים מאי ספיקת לבלב אקסוקרינית בעקבות דלקת כרונית של הלבלב או ניתוח בלבלב.

המחקר הינו מחקר קטן, רב-מרכזי וכפול סמיות, ובו עלה בידי החוקרים להראות כי לאחר שבעה ימים של טיפול, קפסולות CREON הגבירו את ה-coefficient של ספיגת השומן ואת זו של ספיגת החנקן כמעט פי ארבע בהשוואה לתרופת דמה. בנוסף, הביא טיפול הפעיל לשיפור בעקביות הצואה ובגזים.

לאחר חמישה ימים של טיפול בתרופת דמה, הוקצו אקראית 25 חולים לקבל טיפול ב-Pancrelipase (במינון 72,000 יחידות ליפאז לארוחה; 36,000 לחטיף) ו-29 חולים לקבל תרופת דמה למשך שבעה ימים נוספים. גילם הממוצע של החולים היה 54 שנים, ומהם 76%. כל החולים קיבלו בנוסף תפריט המספק לכל הפחות 100 גרם שומן ליום. הנבדקים בילו את יתר הזמן בתקופת המחקר בבית החולים או במרכזי המחקר.

החוקרים מדווחים כי השינוי הממוצע בספיגת השומן (כפי שחושב מצריכת השומן והפרשתו) לעומת ערכי הבסיס היה 32.1% בקבוצת ה-Pancrelipase לעומת 8.8% בקבוצת הביקורת (p<0.0001). השינויים המקבילים בספיגת החנקן היו 97.7% ו-24.4%, בהתאמה (p=0.0013).

בהשוואה לנבדקים שטופלו בתרופת דמה, אלו שקיבלו את הטיפול הפעיל הראו סבירות גבוהה משמעותית לצואה במרקם תקין בתום תקופת המעקב (p=0.006) ושלא לסבול מגזים (p=0.031).

החוקרים מציינים כי חמישה חולים בקבוצת הטיפול הפעיל ושישה בקבוצת הביקורת דיווחו על תופעת לוואי אחת לפחות הקשורה בטיפול שקיבלו, ובעיקרן תופעות לוואי של מערכת העיכול וכאלו הקשורות במטבוליזם ובהפרעות תזונתיות. לא נצפו הבדלים מובהקים ביחס למדדים מעבדתיים או סימנים חיוניים. לדברי החוקרים, פרופיל הבטיחות המוצלח של Pancrelipase מראה יחס תועלת-סיכון טוב במיוחד.

החוקרים מזכירים כי כשני שליש מהחולים עם אי ספיקת לבלב אקסוקרינית בשל דלקת כרונית של הלבלב סובלים ממדדים תזונתיים ירודים גם כאשר תסמיניהם נשלטים עם טיפול תחליפי באנזימי לבלב. הם ממליצים על השימוש במדדים רגישים של המצב התזונתי על מנת להטיב את התזונה ואת הטיפול התחליפי באנזימי לבלב.

לבסוף, מאחר ובדיקת ה-coefficient של ספיגת השומן אינה מבחינה בין סיבות הפטוביליאריות, מוקוזאליות או פנקריאטיות לתת-ספיגה, מציעים החוקרים כי בדיקות דימות מפורטות של הלבלב ואבחון תפקודי במקביל בחולים אלו עודנו חיוני.

Am J Gastroenterol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה