הקשר בין ערכי pH בדם טבורי ובין נזק מוחי ותמותת יילודים (British Medical Journal)

ממטה-אנליזה חדשה שפורסמה ב-British Medical Journal עולה קשר הדוק בין ערכי pH נמוכים בדם חבל הטבור ובין תמותת יילודים ואנצפלופתיה היפוקסית-איסכמית, וייתכן כי מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין.

החוקרים קוראים להמשיך במאמצים למניעת ערכי pH נמוכים בדם טבורי. הם ממליצים על מעקב מוגבר אחר התינוקות במקרים בהם ערכי pH נמוכים בדם טבורי, זאת ללא קשר למצב הקליני של היילוד.

הסקירה כללה 43 מחקרים עם למעלה מ-479,000 יילודים. סף ערכי pH בדם טבורי עורקי נעו בין 7.0 ל-7.24. כמחצית מהמחקרים כללו אוכלוסיה בסיכון גבוה, על-בסיס בדיקת CTG (Cardiotocography) אבנורמלית, צביעה מקוניאלית, מדד אפגר נמוך בלידה, לידה לאחר פחות מ-37 שבועות היריון, ו/או משקל לידה של פחות מ-2500 גרם.

15 מחקרים (n=469,395) דיווחו על הקשר בין ערכי pH בדם טבורי עורקי ובין תמותת יילודים. ב-4 המחקרים באוכלוסיות בכלל דרגות הסיכון, יחס הסיכויים היה גבוה יותר (16.9), בהשוואה ל-11 המחקרים באוכלוסיות בסיכון גבוה (OR = 4.2).

30 מחקרים עם 10,904 יילודים בחנו את הקשר בין ערכי pH נמוכים בדם טבורי ובין תחלואה נאונטלית מדד משולב של אנצפלופתיה היפוקסית איסכמית, פרכוסים, דימום תוך-חדרי ו-PVL (Periventricular Leukomalacia). שוב, הקשר היה בולט יותר בנתונים שנאספו מאוכלוסיות לא-מוגדרות או אוכלוסיות בכלל דרגות הסיכון (12 מחקרים, OR = 10.6), בהשוואה לאוכלוסיות בסיכון גבוה (18 מחקרים, OR = 3.4).

תשעה מחקרים דיווחו על  מרכיבים אינדיבידואליים של תחלואה, כולל שבעה מחקרים שהיו מוגבלים לפגים או תינוקות בעלי משקל לידה נמוך. בסה”כ, יחסי הסיכויים לאנצפלופתיה היפוקסית-איסכמית, פרכוסים ודימום תוך-חדרי או PVL עמדו על 13.8, 8.1 ו-2.9, בהתאמה.

בשבעת המחקרים שבחנו את הקשר בין ערכי pH בדם טבורי ובין שיתוק מוחין נכללו 1,117 תינוקות. חמישה מחקרים הצביעו על קשר (OR = 2.3).

החוקרים מציינים כי הקשר עם התוצאות היה החלש ביותר עם סף ערכי pH הגבוה ביותר, וכי מחקר אחד הדגים קשר מנה-תגובה ברור עם ערכי pH נמוכים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

BMJ 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה