האם הגבלת שינה משפיעה על העמידות לאינסולין בחולים עם סוכרת מסוג 1? (מתוך Diabetes Care)

משך שינה קצר יותר מביא לירידה ברגישות לאינסולין בחולים עם סוכרת מסוג 1, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Diabetes Care.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מוכיחים כי שינה הינה אחד הגורמים הפיזיולוגיים המשפיעים על בקרת רמות סוכר בחולים עם סוכרת מסוג 1. משך שינה קצר במהלך לילה אחד עשוי להפחית את הרגישות לאינסולין. כתוצאה מכך, נדרשת רמת אינסולין גבוהה יותר להשגת השפעה זהה על רמות הסוכר בדם.

מדגם המחקר כלל שבעה חולים עם סוכרת מסוג 1, בגיל ממוצע של 44 שנים. מטרת המחקר הייתה לקבוע אם משך השינה משפיע על הרגישות לאינסולין. ממוצע ערכי BMI של החולים שלקחו חלק במחקר עמד על 23.5 ק”ג למ”ר; ממוצע רמות HbA1c עמד על 7.6%. משך הסוכרת עמד בממוצע על 23 שנים.

החוקרים בחנו את החולים בשתי תקופות זמן: פעם אחת במהלך ולאחר שנת לילה רגילה ופעם אחת במהלך ולאחר ארבע שעות שינה בלבד. כל החולים טופלו במשאבות אינסולין; בלילות שבילו במרכז המחקר, העירוי האופטימאלי במהלך הלילה נקבע מראש. בכל פעם, ביום שלמחרת, החוקרים ערכו בדיקות Hyperinsulinemic Euglycemic Clamp Studies.

החוקרים מדווחים כי חסך שינה חלקי לא השפיע על הרמות הבזאליות של סוכר או NEFA (Non-Esterified Fatty Acids), או ייצור אנדוגני של סוכר. הגבלת השינה לא השפיעה על הייצור האנדוגני של גלוקוז במהלך Hyperinsulinemic Euglycemic Clamp.

עם זאת, שיעורי סילוק גלוקוז במהלך הבדיקה היו נמוכים יותר לאחר הגבלת שינה, בהשוואה לקבוצת הביקורת (25.5 micromoles x kg LBM-1 x min-1 ל-22.0 micromoles x kg LBM-1 x min-1). בהתאם, שיעור עירוי גלוקוז היה נמוך יותר משמעותית (בכ-21%) עם הגבלת שינה, עדות לירידה ברגישות הפריפרית לאינסולין.

הגבלת שינה לא הביאה לשינוי רמות NEFA בדם במהלך הבדיקות.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Diabetes Care 2010

לידיעה במדסקייפ

אתם מוזמנים לבקר בביה”ס האינטרנטי לסוכרת: להרחיב את הידע ולשפר את היכולות הטיפוליות באמצעות האינטרנט, בזמן ובמקום שנוח לכם! השיעורים מועברים על ידי מיטב המומחים בתחום וכוללים גם מעורבות מצידכם, בדמות פתרון לשאלות או דיוני מקרה. לכניסה הקליקו כאן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה